Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-25, 07:28
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard Ändring av stadgar för brf

Det har nu presenterats ett förslag på nya stadgar i min förening som skall på upp till första (extra)stämma nu den 15:e februari.

I förslaget så finns det ett antal punkter som gör mig upprörd och samtidigt finns det några som gör mig konfunderad.

Det som gör mig riktigt upprörd är att det står inskrivet att styrelseprotokollen endast skall vara tillgängliga för styrelseledamöter, suppleanter och revisorer samtidigt som man formulerar sig som man gör angående revisrämbetet (se nedan).
Hemlighetsmakeri och risk för missbruk av systemet.

Men nu över till de punkter som gör mig konfunderad och som jag önskar forumets åsikter om:

Jag kommer helt enkelt att citera delar av förslaget i punktform och så får ni kommentera hur ni vill

*
Citat:
Till ledamot eller suppleant kan förutom medlem även väljas person som tillhör medlemmens familjahushåll och som är bosatt i föreningens hus. Stämma kan dock välja en (1) ledamot som inte uppfyller kraven i föregående mening.
Varför extern person i styrelsen? Och i så fall varför endast som ledamot och inte suppleant? helst ser jag det att man endast bjuder in externa personer vid behov.

*
Citat:
Revisorer behöver inte vara medlemmar i föreningen och behöver inte heller vara auktoriserade eller godkända.
Notering: antalet är 1 eller 2 med högst 2 suppleanter. Jag har läst och hört om lagändringen att göra det enklare för företag vad gäller revision och revisorskapet men gäller det även för föreningar?

*
Citat:
Förändringar skall alltid utföras på ett fackmannamässigt sätt av certifierad personal.
Ovanstående citat kommer från paragrafen 'ombyggnad', detta tolkar jag som ett komplett stopp för hemmasnickaren att bygga om hemma... såvida inte bostadsrättsinnehavaren är hantverkare och innehar nödvändig certifiering.
Också ett sätt att få fart på arbetssverige
Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 07:55
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

"Citat:
Förändringar skall alltid utföras på ett fackmannamässigt sätt av certifierad personal."

Det är mycket konstigt skrivet. Den som skrivit det har inte förstått vad den skrivit.
På ett fackmannamässigt vis utförs arbeten av icke fackmän.
Certifierad personal måste väl redan från början vara fackmän.
Kan man vara certifierad för något annat och sedan bygga om hemma fackmannamässigt?

Man kan dessutom vara behörig för att utföra arbeten utan att vara certifierad enligt ISO modellen. ISO modellen är en kostsam sak att genomföra för ett företag och hantverkare är sällan eller aldrig certifierade. Så det är bara de största som Skanska och NCC som kommer ifråga i framtiden.
Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 08:42
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Stadgebestämmelse om att styrelseprotokollen inte ska vara offentliga är väl
egentligen onödig eftersom styrelsen ändå inte är skyldig att visa protokollen.
Kanske kan man ha tvärtom att stadgarna anger att protokollen SKA vara offentliga ?
SBC anser dock att protokollen inte ska vara offentliga.
Saken tas upp i senaste numret av SBC-direkt som finns på SBC:s hemsida.
Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 09:46
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

"Jag har läst och hört om lagändringen att göra det enklare för företag vad gäller revision och revisorskapet men gäller det även för föreningar?"

Även föreningar är firmor. Därav firmatecknare.
Detta behöver ju inte stå i stadgarna eftersom Lagen står över stadgarna. Det är redan självreglerat.
Däremot skulle man kunna skriva att revisorn absolut inte skall bo eller vara medlem av föreningen. Då kan det ju uppkomma risk för jäv situationer.
Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 14:36
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Cool Nya ogenomtänkta stadgar

Citat:
Ursprungligen skrivet av MikHo Visa inlägg
Det som gör mig riktigt upprörd är att det står inskrivet att styrelseprotokollen endast skall vara tillgängliga för styrelseledamöter, suppleanter och revisorer samtidigt som man formulerar sig som man gör angående revisrämbetet (se nedan).
Hemlighetsmakeri och risk för missbruk av systemet.
Du kanske ska tipsa styrelsen om att det är en ny föreningslag på gång (med ändringar även i bostadsrättslagen)?
Det är förödande för varje förening att ha en dylik paragraf i stadgarna. Räkna med att det kan sänka värdet på bostadsrätterna.

Citat:
Revisorer behöver inte vara medlemmar i föreningen och behöver inte heller vara auktoriserade eller godkända.
Totalt meningslös paragraf. Vad är det för tokstollar som tagit fram något sådant?
Det är som att skriva; Det som gäller idag ska fortsätta gälla.
Ingen normalt funtad person föreslår en stadgeändring som inte tillför något, utan som enbart kan medföra nackdelar.

Citat:
Förändringar skall alltid utföras på ett fackmannamässigt sätt av certifierad personal.
Certifierad personal? Vad för cerifiering då?
Bara löjligt. Det är så genomkorkat att man bara häpnar.
Det begriper väl vem som helst att detta är orimligt såväl som omöjligt att kontrollera!
Dessutom strider det mot lagen.

Citat:
Till ledamot eller suppleant kan förutom medlem även väljas person som tillhör medlemmens familjahushåll och som är bosatt i föreningens hus. Stämma kan dock välja en (1) ledamot som inte uppfyller kraven i föregående mening.
Jag gissar att de vill lämna öppet för att kunna ha en extern ordförande.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
SBC anser dock att protokollen inte ska vara offentliga.
Saken tas upp i senaste numret av SBC-direkt som finns på SBC:s hemsida.
SBC har tyvärr i flera år (alltsedan frågan kom upp här i forumet) lobbat hårt för att göra styrelseprotokollen maximalt otillgängliga... dvs SBC arbetar intensivt för att fortsätta hålla styrelseprotokollen så hemliga som möjligt för delägarna, så att delägarna inte ska ges möjlighet att upptäcka fel och brister.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 16:03
Yotta-medlem

Standard

Jag kan ju passa på att meddela min personliga åsikt angående de punkter som jag tagit upp.

* Styrelseprotokollen: horribelt att "lagstadga" detta inom föreningen, speciellt om intentionerna är att vara öppna mot sina medlemmar.
En parantes gällande detta är att idagsläget förvaras en kopia av protokollen hos föreningens förvaltare.. detta blir ju omöjligt om detta går igenom. Hur kan Styrelsen garantera att protokollen förvaras säkert om de förvaras hos en tredje part som inte får läsa dem? .. risken är uppenbar att det kan göras.

* Revisorerna :
Jag är för att det skall finnas två revisorer, en extern auktoriserad firma (vars huvuduppgift är att kontrollera räkenskaperna, sekundärt för dessa är att kontrollera att Besluten efterföljs.)
Sedan bör det finnas en intern (medlem/boende i föreningen) vars huvuduppgift är att kontrollera att besluten efterföljs men även kontrollerar räkenskaperna.

*Hantverkare:
Precis som skrivits tidigare så undrar jag hur det kommer att efterlevas om ett krav skall vara certifierade hantverkare.
Man tar i ett slag död på alla hemmafixare och hänvisar dem till att beställa jobb av stora firmor som har ekonomisk möjlighet att certifiera sin personal.
Dessutom kan man undra vad dessa hantverkare skall vara certifierade i?
Jag är certifierad men inte inom snickeri utan inom it-världen ... duger det certifikatet?

* Extern styrelseledamot:
Styrelsen har i sin kommunikation utåt gällande stadgarna nämnt att det har varit en jurist inblandad. Efter era kommentar låter det som att denna jurist är avlönad av SBC. Om det skulle vara så så öppnas möjligheten att ta in en "expert" från denna organisation, eller annan organisation om så vore.

Både på gott och ont kanske men jag ser hellre att man låter de boende (styrelsen) ta besluten men att man gärna tar hjälp med frågor externt.. det finns dock inget behov av att denna/dessa personer har rösträtt på styrelsemötena.

Nu har jag ännu inte hunnit ta in allt i de nya stadgarna men det kommer säkert en uppföljning på detta.

Jag skulle gärna scanna och dela med mig av dessa men jag har redan blivit underrättad att styrelsen inte gillar allt det material som jag publicerat på föreningens hemsida (vilket bland annat resulterade i att styrelsens informationsblad numera har en copyright notering)
Svara med citat
Gammal 2011-02-16, 00:43
Yotta-medlem

Standard

Idag/kväll har jag bevistat en extrastämma som gjorde mig upprörd, besviken och deprimerad.

Av föreningens 64 lägenheter var endast 10 representerade av totalt 14 medlemmar. En sådan brist på intresse förvånar mig och nu funderar jag om bostadsrättsföreningar som koncept håller på att dö ut ? Är det på väg att skapas någon typ av egenboende i likhet med villor fast för lägenheter där det skapas någon typ av samfällighet för gemensamma ytor?

Föreningens Jurist var Christina Fregne från Berg Fastighetsjuridik AB. Ett namn som figurerat på detta forum tidigare, då med titeln chefsjurist på HSB.

Genomgången av styrelsens förslag på nya stadgar hade ett högt tempo, med intentionen att vara klar efter en timme (max) istället för att få en diskussion om innehållet och tolkningar på texterna.

Av de förslag på förtydligande av texterna samt tolkningsdiskussioner gällande innehålet stod jag personligen för 90-95% av frågorna/påståendena.
resterande var från en av mina grannar....
endast 2 ändringar fick jag igenom...
* Besked gällande prövning av medlemskap skall skriftligen motiveras.
* Renoveringar behöver inte alltid utföras av certifierad personal utan endast i de fall där särskild behörighet krävs.

Ett påstående som Christina varit involverad i tidigare kom också upp på stämman

Citat:
Styrelsens protokoll är tillgängliga endast för ledamöter, suppleanter och revisorer.
texten är hämtade från styrelsens förslag till stadgar och fick stöd av denna jurist med at detta var hämtat ur föreningslagen!

I ett svagt ögonblick var jag på vippen att säga att det faktiskt heter "lagen om ekonomiska föreningar" men kom till slutsatsen att jag inte behövde göra mig mer ovän mer än vad som redan skett under kvällen.

Jag bad då Christina hänvisa till var i lagtexten detta stod och fick svaret "jag kan inte den utantill"... det roliga nu är att detta borde valla inom ramen för 7 kap §11 i lagen om ekonomiska föreningar med ett skriftligt svar inom två veckor

Undrar nu om tidsperioden gäller från stämmans avslut eller från tiden protokollet blivit justerat och klart?

Jag gick till denna extrastämma med blandade känslor, dels hade jag varit "duktig" och förberett mig och med förhoppningen att vi skulle få stadgar som var generösa, korrekta och välformulerade med få (helst inga) tvivelaktigheter, dels hade jag en gnagande oro för det som faktiskt hände... lågt intresse och av de som kom verkade de flesta vilja gå därifrån så fort som möjligt....

Vet inte hur länge man orkar stånga huvudet blodigt mot denna vägg av motvilja till att bli bättre..
Svara med citat
Gammal 2011-02-16, 09:03
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Ja lågt deltagande på stämmor verkar var vanligt.
Kan nämna ett annat exempel från HSB:s BRF Marmorn med ca 500 lgh där endast ca 10 % deltog i ett så stort beslut som att omfördela andelstal för årsavgiftsfördelning.
Röstresultatet blev 33 röster för och 16 röster emot ändrade andelstal.
(SBC verkar dock anse att det krävs 75 % majoritet för ändring av andelstal för årsavgiftsfördelning).

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 14:01.
Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 19:31
LW2018 LW2018 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2018
Standard Christina Fregne är en människa som har betalt för att bråka.

Hej, jag vill göra er uppmärksamma på att Christina Fregne är en människa som har betalt för att bråka. Hon har i mitt fall inte gjort nån som helst ansträngning (tex fråga mig hur allt ligger till) utan slängde bara på luren och har nu stämt mig att få min bostadsrätt förverkad. Tror inte det kommer att gå så bra för henne men ser att fler haft problem och det gör mig inte förvånad.

mvh
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ändring av stadgar AnnaS-son Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2010-05-03 21:55
Ändring av stadgar kaffemannen Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 10 2009-11-22 17:52
Förråd i brf, ändring frågvis Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-10-20 19:50
Ändring av insats i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:10
Stämman väljer styrelsens ordförande - ändring av stadgar stephan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2008-11-07 13:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:48.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare