|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Så här kan det också gå till i en förening.
Jag inlämnade 3 motioner till årets stämma. Fick "laga förfall" och deltog inte själv för att försvara dem. Styrelsen besvarade inte motionerna, utan anlitade en utomstående person. I sammandrag redovisat här: Motion 1 att styrelseprotokollen ska delges medlemmarna, med censur endast i frågor som kräver så. Juristens standardsvar på alla 3 motioner: Formulär A. Något lagkrav för detta finns inte. Slutkläm: "styrelsen är vald av stämman att sköta det löpande arbetet och har då givits mandat att göra detsamma. Min kommentar : (mot A) Det är därför som jag skrivit motionen. Slutradens brist på relevans och logik, talar bra för sig själv. Varför så rädd att redovisa, om man skött sitt arbete? Motion 2 Protokoll ska för en tid fästas i portgång(alla har inte dator),därefter läggas på vår hemsida. Juristens svar Enl A-formuläret. Vare sig föreningslag eller bostadsrättslag innehåller krav på att styrelsen måste offentliggöra sina protokoll, varför det inte finns något krav för en styrelse att anslå prot. Slutklämmen lyder: Det är dock inget lagkrav att styrelsen måste informera om sitt löpande arbete, utan det räcker med att informera härom på föreningsstämman. Min kommentar: Som ovan (Varför skulle jag motionera, om lagkrav redan funnes?). Då behövdes inget stämmobeslut, man kunde lagsöka direkt. Tyvärr inser inte juristen detta enkla förhållande utan trampar på med sin snömos. Styrelsens inställning framgår klart. Här uträttas intet..., som inte är direkt framtvingat via lagstiftningen. Motion 3 att stämman uppdrar åt styrelsen att vidta adekvata åtgärder för att vi ska få tillgång till en uppdaterad och fungerande hemsida. Juristens svar A-formuläret, Något krav i varken föreningslag eller ...etc finns inte att en förening ska ha en hemsida. B Att upprätta en hemsida är en löpande förvaltningsåtgärd, och är ingen fråga för stämman utan styrelsen kan självständigt besluta härom. Min fundering: Lagarna har nog tillkommit innan internet och hemsidestillverkning blev kända storheter. Mot B: Juristen tycks mena med uttrycket "löpande förvaltningsåtgärd", att det därmed kan undanhållas medlemmars möjligheter/rättigheter att försöka korrigera styrelsen, även vid uppenbar bristfällig hantering. (Undrar hur mycket han fick betalt för sina ansträngningar)? Klart är i varje fall att juristen pratar i nattmössan. Visst kan styrelsen självständigt besluta om uppgradering och restaurering av den befintliga ruinen. Har aldrig ifrågasatts. Men eftersom styrelsen beklagligt nog inte tar till vara sina möjligheter att självständigt besluta härom, så motionerade jag om saken för 3 år sen (jajamensan!), och stämman biföll då motionen (jag ljuger inte). Eftersom restaureringsarbetet ännu inte kommit igång, föreföll en ny motion om saken vara rimlig åtgärd. En bidragande orsak till att styrelsen kunde smita undan sitt uppdrag då, är ju det faktum att protokoll och motioner regelmässigt snabbt försvinner, varför "saken,( här = stämmans beslut ) nästan lika snabbt föll i glömska. Sammanfattningsvis Stämman avslog alla motioner. Styrelsen uträttar således inget arbete som inte är direkt påtvingat i lagtext eller HSB:s stadgar. Läget är svårt. Lagstiftningen i sig är luddigt formulerad och dåligt anpassad för våra behov. Styrelser utan egna ambitioner använder dessutom medlemspengar för att sudda till begreppen ytterligare. Stämmodeltagandet rapporterades vara lågt. Men säkert var maten som vanligt god, och vinet av allra yppersta klass. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
I de flesta föreningar är verkligheten att man gör så gott man kan, mycket arbete, liten eller ingen ersättning och ringa uppskattning från medlemmarna som själva inte vill ställa upp. Vad hindrar dig från att själv kandidera till styrelsen...? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De informerar inte alls, om det inte är ett "måste". De förhindrar demokratin genom att på olika sätt hindra att motioner behandlas på stämman. De anlitar ett förvaltningsbolag till att sköta allt - på grund av att de inte har egen kompetens. - Det trista med det blir ju, att de de inte har en aning om varken pris eller kvalitet på det utförda arbetet. De gör inga ordentliga upphandlingar. De svarar inte på frågor och lämnar inte ut dokument, som de enligt lag är skyldiga att göra. De hänvisar till förvaltningsbolaget, som också får de mail som är ställda till styrelslen. Ja, listan kan bli lång och väldigt tråkig. Du undrar varför man inte ställer sig till förfogande i styrelsen. - Om det är så, att valberedningen går till ordförande med sina förslag och han säger att den och den vill han inte ha in, så stryker de namnet. HÄPP! När det gäller att hjälpas åt med olika sysslor har jag skrivit förut om hur det kan fungera: erbjudande om att gratis fixa till rabatter, som ser ut som en ogräsodling avslogs med motiveringen: det ska .....bolaget sköta. Erbjudande om att utföra diverse måleriarbeten (brf skulle hålla med färg) avslogs också med mummelmummel. Tvättning av entrén skulle också skötas av ...bolaget. Att det sedan inte sköts är tydligen en helt annan femma. Erbjudande om att hjälpa till med informationen har inte besvarats alls. Man kan konstatera att föreningarna är väldigt olika och att de som bor i en bra förening nog inte förstår hur illa det kan vara. Istället kan våra synpunkter kanske tolkas som "gnäll". Så Pensionär, det är så det måste bli: Motionera och Demonstrera Mera ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Men om styrelsen har som framtida målsättning att motsätta sig allt ansträngande arbete som inte är direkt uttalat och lagstadgat tvång, ja blir det fortsatt uppförsbacke för mig. Tyvärr förlorar alla på det. Då hjälper det inte att såväl maten som vinet smakar utmärkt på våra stämmor. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Mera Mygel i HSB Malmös valberedning | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 2 | 2008-04-22 15:57 |
Motionera till din regionförening! - Sammanställning av 178 motioner till HSB | Admin | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 5 | 2008-04-10 13:16 |
Motionera i en brf - Hur gör man? | Admin | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 4 | 2008-03-12 00:53 |