Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-09, 11:35
Figaro Figaro är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Standard Val av ny styrelse på en extrastämma

Vi har i motionen begärt att styrelsen skall avsättas, men inte talat om varför. Kan vi också redogöra på x-stämman varför eller måste det också anges i motionen? // Undrar Skåneföreingen

Hejsan
Majoriteten av medlemmarna i vår förening vill avsätta nuvarande styrelse och har skickat in en motion till en x-stämma som styrelsen har deklarerat att de kommer att kalla till inom ca 3 v (men vi vet inte orsak till x-stämman))
Styrelsen vill inte godkänna motionen med förklaring att vi måste inkomma med namn på personer som vi föreslår som nya styrelsemedlemmar? Måste vi ange namnen i motionen på de vi kommer att föreslå på x-stämman?
Tacksam för snabbt svar önskar en Skåneförening

Senast redigerad av Figaro: 2009-03-09 klockan 12:12. Anledning: En följdfråga:
Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 11:40
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Detta verkar vara rörigt.

För att kalla på en extra-stämma måste an ha ett kallelse med en agenda. På agenda kan man ha en elelr lera motioner. Om en motion handlar om val av ny styrelse, behöver denna motiion absolut inte lista vilka medlemmar är tänkta att ersätta den nuvarande styrelsen. Kandidaterna kan presentera sig på extra-stämman.
Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 11:50
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard interimstyrelse

Man kan föreslå att styrelsen entledigas, och lämna förslag på nya namn på stämman. Man kan också besluta om att minska styrelsen om det är svårt att hitta namn till en "full styrelse".

I sista hand kan man också föreslå att en interimstyrelse tillsätts.

Den kan bestå av 3 stycken som bildar en interimstyrelse (=tillfällig styrelse) på stämman bör man då ge denne styrelse att de skall ta fram ett förslag till en ordinarie styrelse.
, som en föreningsstämma beslutar om senare.
Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 11:53
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Kallelse till extrastämma

Citat:
Ursprungligen skrivet av Figaro Visa inlägg
Styrelsen vill inte godkänna motionen med förklaring att vi måste inkomma med namn på personer som vi föreslår som nya styrelsemedlemmar? Måste vi ange namnen i motionen på de vi kommer att föreslå på x-stämman?
Ja, som Francois redan upplyst om så saknar styrelsen helt möjlighet att ställa krav på att det ska uppges vilka nomineringar som gäller. Det är de som kallat till extrastämman som bestämmer om det ska uppges i dagordningen eller ej.

Från det att begäran inkommit till styrelsen om en extrastämma så har styrelsen maximalt två veckor på sig att kalla till extrastämman (inte tre veckor som du här säger att styrelsen hävdat).

FL 7 kap.
Citat:
5 § Extra föreningsstämma skall hållas när styrelsen finner skäl till det.
Sådan stämma skall även hållas när det för uppgivet ändamål skriftligen
begärs av en revisor eller av minst en tiondel av samtliga röstberättigade
eller det mindre antal som kan vara bestämt i stadgarna. Kallelse skall
utfärdas inom fjorton dagar från den dag då sådan begäran kom in till
föreningen.
Det är ju alltid bra om nominerade uppges i kallelsen, men det är under inga omständigheter något krav.

Vill styrelsen ställa detta krav och de som begärt extrastämman motsätter sig detta så måste man be länsstyrelsen att kalla till stämma.

FL 7 kap.
Citat:
7 § Styrelsen kallar till föreningsstämma. Om en stämma som skall hållas
enligt denna lag, enligt stadgarna eller enligt ett stämmobeslut inte
sammankallas i föreskriven ordning, skall länsstyrelsen på anmälan av en
styrelseledamot, verkställande direktören, en revisor eller någon
röstberättigad genast på föreningens bekostnad sammankalla stämman i den
ordning som sägs i 8 §.
PS.
Det är i detta fall inte en "motion" det handlar om, utan en kallelse.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 11:58
Medlem

Standard

Tack för utförliga svar, nu vet jag.

Majoriteten av medlemmarna i vår förening vill avsätta nuvarande styrelse och har skickat in en motion till en x-stämma som styrelsen har deklarerat att de kommer att kalla till inom ca 3 v (men vi vet inte orsak till x-stämman))
Tacksam för snabbt svar önskar en Skåneförening[/quote]
Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 12:01
bostadsrättsinnehavare bostadsrättsinnehavare är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Det som förvånar mig när jag läser här på forummet är med vilken envishet de olika styrelserna vill hålla sig kvar vid makten trots att en stor del av medlemmarna i föreningen anser att de är så värdelösa att man vill att de avgår. Varför avgår man inte frivilligt?
Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 12:11
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Glad Varför vill ledamöter inte lämna sin post frivilligt?

Ja, det är också en fråga jag ställt mig många gånger.

Om jag sitter i en styrelse och det finns ett missnöje mot mig och det jag presterar så hade jag verkligen inte lagt någon energi på att envist bita mig fast vid min position i styrelsen. Då hade jag bara följt regelverket, hoppat av och låtit någon annan ta över som mina grannar då anser sig ha större förtroende för.

Men allra först hade jag nog ändå försökt anstränga mig för att missnöje med mig överhuvudtaget inte ens skulle uppstå, och jag hade bemött all kritik sakligt (utan personangrepp mot dem som kritiserade mig).

Jag gissar att det finns flera olika förklaringar till varför vissa styrelseledamöter så envist vill hållas sig kvar i styrelsen, och det skulle vara väldigt intressant om någon gjorde lite forskning på detta.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 12:23
Medlem

Standard Följdfråga;

Vi har i motionen begärt att styrelsen skall avsättas, men inte talat om varför. Kan vi också redogöra på x-stämman varför eller måste det också anges i motionen? // Undrar Skåneföreingen

Hejsan
Tacksam för snabbt svar önskar en Skåneförening[/quote]
Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 12:25
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard maktbegär och pengar

Det räcker med 2 ord att förklara varför styrelseldamöter inte ens avgår efter kritik. MAKTBEGÄR OCH PENGAR.

FRAMFÖRALLT MÅSTE DETTA GÄLLA ORDFÖRANDE, ELLER DE LEDAMÖTER SOM DESSUTOM ÄR VICE VÄRDAR I SINA FÖRENINGAR (Gäller mest Skåne vad jag erfarit).

Var någonstans annars behövs så lite kompetens för att tjäna bra med slantar som ett styrelseuppdrag i en bostadsrättsförening?

"Läderfåtölj och egen telefon" som nationalteatern en gång sjöng om.
Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 12:47
bostadsrättsinnehavare bostadsrättsinnehavare är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Jag kan ha en viss förståelse för att styrelseledamöter i ett företag envist håller sig kvar trots att de saknar kompetens. Där handlar det om prestige.
Men hur tusan kan man vara så fruktansvärt intresserad av frågor som hur tvätttiderna i tvättstugan ska fördelas eller i vilken färg fasaden ska målas att man gör vad som helst för att hålla sig kvar trots medlemmarnas missnöje?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Extrastämma HSB Malmö 26/8! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 1 2008-08-15 10:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:49.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare