|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Svar från Bolagsverket:
![]() Hej! Får hänvisa till svaret du fått från juristen Fredrik Qvist på denna fråga. Med vänlig hälsning ________________________________________________ Christina Ullmark Kompetensområdesansvarig inom föreningsområdet Telefon direkt: 060-18 44 95 Bolagsverket, 851 81 Sundsvall, Telefon: 0771-670 670 bolagsverket@bolagsverket.se - http://www.bolagsverket.s Fråga: Hej, Har Bolagsverket godkänt stadgarna nedan med § 9.9? Utdrag ur stadgarna för bostadsrättsföreningen Lavetten 11, Kronobergsgatan 9, 112 38 Stockholm, org.nr. 702001-2725. ”§ 9.9 Vid styrelsens sammanträden ska föras protokoll som ska vara tillgängliga för medlemmarna senast tre veckor efter respektive sammanträde genom anslag eller utdelning.” Kan Bolagsverket mejla namn och adress till alla föreningar som har offentliga styrelseprotokoll och vars stadgar Bolagsverket har godkänt? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
http://lawline.se/answers/2752 Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Varför behövde styrelsen in min BRF offentliggöra endast ett styrelseprotokoll och nämna mitt namn hela sju gångar i styrelseprotokollet? Varför undanhåller styrelsen information och vinklar händelseförloppet omkring ventilationen? Därför att styrelsen ville hetsa upp övriga medlemmarna mot mig när de påstod att jag var orsaken till att förening fått ett vitesföreläggande och inte därför ändringen av ventilationen var ett svartbygge. Styrelsens målsättning var bara att rädda sitt eget skin, smutskasta mig och på så sätt tysta ner en kritisk medlem (mig). ![]() Citat:
![]() Senast redigerad av Admin: 2014-05-27 klockan 15:28. Anledning: Slagit ihop 2 inlägg |
|
|||
|
|||
![]() Nu har Bolagsverkets handläggare gaddat ihop sig:
![]() Hej! Denna fråga har du redan fått svar på av Fredrik Qvist och jag har inget annat svar än det han gett dig. Har du ytterligare frågor så besvaras de av Fredrik Qvist. Hälsningar ________________________________________________ Helen Westman Juridikassistent Telefon direkt: 060-18 44 02, Mobil: 076-115 86 61 Hej, Har Bolagsverket godkänt stadgarna nedan med § 9.9? Utdrag ur stadgarna för bostadsrättsföreningen Lavetten 11, Kronobergsgatan 9, 112 38 Stockholm, org.nr. 702001-2725. ”§ 9.9 Vid styrelsens sammanträden ska föras protokoll som ska vara tillgängliga för medlemmarna senast tre veckor efter respektive sammanträde genom anslag eller utdelning.” Kan Bolagsverket mejla namn och adress till alla föreningar som har offentliga styrelseprotokoll och vars stadgar Bolagsverket har godkänt? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Svårt att förstå vad du finner kränkande i det som skrivs i protokollet? Du handlar ju helt korrekt, och föredömligt. Säkert måste det finnas fler än jag som snarare tycker att styrelsen med protokollets hjälp gör god reklam för dig, samtidigt som den visar hur illa den själv hanterar ett problem. Visar väl rätt klart hur rätt vi har, i försöken att slipa argumenten för att protokollen måste få studeras av oss medlemmar. Citat:
Är det fel ska det åtgärdas. Citat:
Senast redigerad av Admin: 2013-10-09 klockan 10:25. Anledning: Rättat felaktig tagg |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Din styrelse upprepade nog medlemmens namn sju gånger av samma anledning som min förenings styrelse upprepade ordet "hot" (av medlem) fyra gånger i ett informationsutskick angående att revisorn har hoppat av. |
|
||||
|
||||
![]() Summa summarum:
Citat:
Det finns ingen lag som kan täcka upp alla saker och allt som kan hända på den här planeten, men bara det faktum att det inte står någonstans att medlemmarna inte har rätt att ta del av styrelseprotokollen är bara i sig i princip avgörande för vad som gäller. Citat:
Jag instämmer med Pensionär här ovan. Styrelsens avsikt var säkert att hänga ut Silva och skapa opinion mot henne (se Tomas inlägg ovan), men för alla normalintelligenta slår det bara tillbaka på styrelsen som faller i dålig dager. På en årsstämma i HSB Malmö höll styrelsens ordförande, Claes Caroli, ett inledningstal inför alla brf:ar i Malmö, där han nämnde hela mitt namn (för- och efternamn varje gång) ett tjugotal gånger (dvs i nästan varannan mening i hela inledningstalet) tillsammans med en rad av enkelt bevisbara lögner. Att upprepa mitt namn så otroligt många gånger var givetvis ett led i att försöka skapa opinion mot mig och inte för något annat.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2013-10-09 klockan 10:23. |
|
|||
|
|||
![]() Du har så rätt, liksom admin i konstaterandet att det hela slår tillbaks på styrelsen. Framför allt är det enligt min uppfattning ett strålande bevis på hur nödvändigt det är att vi alla får tillgång till protokollen. Då kan det finnas några som ser att styrelsen är på väg i fel riktning. Några kan hjälpa till att korrigera. Att mindre insatta begår nya dumheter är inte kränkande för Silva. Men naturligtvis väldigt jobbigt.
|
|
|||
|
|||
![]() I LEF står det i 6 kap 8§ tredje stycket:
Vid styrelsens sammanträden skall det föras protokoll som undertecknas eller justeras av ordföranden och den ledamot som styrelsen utser till det. Styrelseledamöterna och verkställande direktören har rätt att få avvikande mening antecknad till protokollet. Protokollen skall föras i nummerföljd och förvaras på ett betryggande sätt. I Bostadsrättslagen -En kommentar, 4 upplagan, s. 308, tolkas detta på följande sätt: Styrelseprotokoll är inte offentliga. Det är styrelsen som bestämmer, men iakttagande av sin vårdplikt, om spridningen av protokollen. Varken medlem eller utomstående har rätt att ta del av protokollen. Hur kan man lägga till en sådan kommentar? Vad menas på ett betryggande sätt? Jag vet från andra föreningar att styrelsemedlemmar mejlar varandra dessa styrelseprotokoll hej vilt, var i består på ett betryggande sätt? Författarna bakom boken får se till att ändra på kommentaren i nästa upplaga. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Offentliga styrelseprotokoll - Sanningen! Håkan Julius, Ingrid Uggla, Anders Mallmén | Admin | Faktabanken | 0 | 2013-10-18 20:46 |
Caroli och Nilsson (HSB Malmö) om jämnt och ojämnt | misteln | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 6 | 2012-07-17 10:51 |