Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-27, 15:52
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard För mig är det viktigast att ändra på lagstiftningen

Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas Visa inlägg
Okej, nu har jag skapat en ny tråd angående vad som är viktigast att trycka på.
Jag vill ha en förenklad lagstiftning för BRF. Då det är ganska få som sysslar med det här området och det är en svår lagstiftning. Det bör också finnas en statlig myndighet vid sida av domstolsväsendet som har makt att avgöra om någon har brutit mot lagstiftningen. Medlemmar och styrelsen kan vända sig dit när problem uppstår utan att behöva starta en domstolsprocess. Denna myndighet skall granska om någon av partnerna har brutit mot lagstiftning. Om så är fallet skall denna myndighet kräva att den som bryter mot lagstiftningen genast skall följa lagstifningen och om denne vägrar blir det vite.

Men så länge vi inte är organiserade och skapar en seriös organisation som kan tillvarata BRH’s intressen bli det igen förändring. De som tjänar på detta är den stora bostadsrättsorganisationerna som idag kan dikterar villkor när det gäller BR frågor. Det är bostadsrättsorganisationerna som har resurser att påverka politiker och utformningen av BRL. Vi som är oorganiserade är bara en brokig skara i politikernas ögon och inget att räkna med.
Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 16:04
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Kärnproblemet

Exakt. Allt utgår från lagstiftningen, och det är där det behövs moderniseringar, förbättringar, förtydliganden och anpassningar till verkligheten.

Det är egentligen endast inom lagstiftningen det är intressant att påverka politiker. Alltså handlar det bara om att sätta ihop konkreta förslag till förändringar i bostadsrättslagen som sedan alla kan vidarebefordra till politiker och lagstiftare.

Notera att inte ens bostadsorganisationerna tycks ha någon framgång i att påverka politikerna längre... men kanske tillräckligt många enskilda medborgare - med ett konstruktivt och sakligt material att utgå från - har detta?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 17:20
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

I min förening bor det hyresgäster och styrelsen begår lagbrott efter lagbrott mot dem med, och hyresgästföreningen lyfter inte ett finger. Alla som bor i en brf skall kunna vända sig till en och samma myndighet. Hyresnämnden är ju till för både hyresgäster och bostadsrättsinnehavare.
Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 10:20
Yotta-medlem

Mycket att säga Hyresnämnden är bara en tandlös koloss!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
I min förening bor det hyresgäster och styrelsen begår lagbrott efter lagbrott mot dem med, och hyresgästföreningen lyfter inte ett finger. Alla som bor i en brf skall kunna vända sig till en och samma myndighet. Hyresnämnden är ju till för både hyresgäster och bostadsrättsinnehavare.
Min förenings sista hyresgäst blev trakasserad av styrelsen och de gamla före detta hyresgästerna. De försökte på olika sätt få en anledning att vräka denne för att komma åt lägenheten. Till slut dog hyresgästen och föreningen kunde sälja lägenheten.

För mig är Hyresnämnden en stor koloss som bara kostar skattebetarna pengar utan att prestera så mycket. BRH kan inte få så mycket hjälp därifrån. Hyresnämnden kan inte ens ge korrekt information. Min erfarenhet från Hyresnämnden är att de gör mera skada än nytta för en BRH vid en medling. Hyresnämnden hjälper de stora organisationerna i stället för BRH. Hyresnämnden är en tandlös organisation som saknar makt och vilja att hjälpa en BRH och se till att styrelsen följer lagstiftningen. Med några få undantag är styrelsen inte ens tvingad att närvara på medlingsmöten med en BRH när styrelsen bryter mot lagstiftningen.
Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 11:45
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Min förenings sista hyresgäst blev trakasserad av styrelsen och de gamla före detta hyresgästerna. De försökte på olika sätt få en anledning att vräka denne för att komma åt lägenheten. Till slut dog hyresgästen och föreningen kunde sälja lägenheten.

För mig är Hyresnämnden en stor koloss som bara kostar skattebetarna pengar utan att prestera så mycket. BRH kan inte få så mycket hjälp därifrån. Hyresnämnden kan inte ens ge korrekt information. Min erfarenhet från Hyresnämnden är att de gör mera skada än nytta för en BRH vid en medling. Hyresnämnden hjälper de stora organisationerna i stället för BRH. Hyresnämnden är en tandlös organisation som saknar makt och vilja att hjälpa en BRH och se till att styrelsen följer lagstiftningen. Med några få undantag är styrelsen inte ens tvingad att närvara på medlingsmöten med en BRH när styrelsen bryter mot lagstiftningen.
Det här skulle jag kunna tro på. Men för att vara säker vill jag helst ha substantiella sakfall.
Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 12:22
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Det här skulle jag kunna tro på. Men för att vara säker vill jag helst ha substantiella sakfall.
Substans hittar du här: http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=15946

Ett utdrag ut texten:

I februari 2011 hade vi på vår begäran ett sammanträde i hyresnämnden angående problemen med öppna spisen. Jag, min make och en styrelseledamot som hade en jurist från SBC med sig. Det beslutades att föreningen skulle ta in offerter på installation av rökgasfläkt. Det blev bestämt att ett nytt sammanträde skulle äga rum den 29 mars.
Föreningens SBC-jurist avbokade mötet med motiveringen att styrelsen inte lyckats finna någon entreprenör som velat lämna offert på de aktuella arbetena.
Ärendet avskrevs i hyresnämnden och i hyresnämnden protokoll kan man läsa ”Föreningen har den 18 mars in kommit med en skrivelse till hyresnämnden där man uppger att man sökt gå makarna (vårt efternamn) tillmötes, men inte lyckats. Med anledning av detta finner föreningen det inte meningsfullt med fortsatt medling i hyresnämnden och att man inte kommer att infinna sig till utsatt sammanträde."
På vilket sätt hyresnämnden menar att föreningen sökt gå oss tillmötes vet vi inte. Denna formulering finns inte i föreningens brev från SBC-juristen. Denna formulering i hyresnämndens protokoll, " ...man sökt gå makarna (vårt efternamn) tillmötes...", har styrelsen senare använt emot oss.Vår erfarenhet är att hyresnämnden gör mer skada än nytta för bostadsrättsinnehavare. De är inte intresserade att införa fakta i protokollet trots att bostadsrättsinnehavare begär det.
Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 12:38
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

OK, jag tror på det.

Ni håller på att malas ned i den så kallade Grottekvarnen. Det är ett annat Djur än Föreningen, men släktskapet är odiskutabelt. Grottekvarnen är värsta Odjuret. Det slukar allt. Ett levande slukhål, är vad det är.
Ni kan se knivarna skära allt i små bitar inunder er. Titta till vänster. Det är jag. Ser du att jag vinkar. Hej, hej.
Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 17:34
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Jag har inte något förtroende för hyresnämnden, nämnde bara dem eftersom det är en nämnd som vänder sig till både hyresgäster och bostadsrättsinnehavare. Det är lika viktigt för hyresgäster (i ombildad förening) som det är för bostadsrättsinnehavare att ha en myndighet att vända sig till.
Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 18:03
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Just dessa fall är man rätt van vid i Hyresnämnden. Där är man mycket väl medveten om att den egentliga
orsaken till vräkningsförsöken är att föreningen vill få lägenheten friställd för att kunna sälja den.
I dom fallen tror jag att hyresgästen kan räkna med Hyresnämnden.
Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 23:43
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Skriva till ministern

Jag har endast ett förslag:
1, Skrota BRL.
2, Alt: Gör en översyn av BRL.
3, Låt Riksrevisionen granska förvaltarna, revisorerna och kommunernas avtal.
4. Boverket alt Länsstyrelsen bör få som uppgift att göra löpande verksamhetskontroller.

BRL är en fossil som anpassats efter situationen på 30-talet. Huvudorsaken var då att kommunen lämnade från sig ansvaret som ledamot i Bostadsföreningarna och statlig lånegaranti överlämnades på Ebberödsbank (HSB Bank). Alf Johansson på bostadsstyrelsen och HSB skrev de första dokumenten. När han ni vet håller i ljuset och i pennan då blir det så här hemskt.

Statsministern Per Albin kallade detta för skapande av "helvetets förgård". Alltså stäng helvetet och låt oss få ärliga ledamöter och en, lika tidigare, kommunal tjänsteman som ledamot i styrelsen. Den gamla Bostadsföreningslagen är ett utmärkt exempel. Förresten kommunal kontroll kan jag tänka mig avstå från.

Med vänliga hälsningar korsdraget
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
bostadsministern har vaknat tette Bostadsrättsforum 3 2012-03-30 23:05
Rökgranater från nye bostadsministern - MyNewsdesk Admin Senaste Nytt 0 2010-10-12 23:10

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:29.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare