Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-21, 18:43
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Banken kommer inte att bevilja lån i det fall du beskriver.
Den som bara har en andel i bostadsrätten är inte behörig att ensam pantsätta
bostadsrätten utan det krävs alla andelshavarnas deltagande för pantsättningen.
Hur ska banken kunna veta eller ens misstänka att det finns flera delägare när det inte finns något om det i föreningens anteckningar?
Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 20:55
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Hur ska banken kunna veta eller ens misstänka att det finns flera delägare när det inte finns något om det i föreningens anteckningar?
Det ser banken i fångeshandlingen, t ex en arvskifteshandling, där det framgår att fånget bara avser en andel i bostadsrätten.
Även i föreningens lägenhetsförteckning framgår att det finns fler delägare och hur stor andel respektive delägare har.
Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 23:32
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Hur var frågeställningen, nu igen?
Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 23:46
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Hur var frågeställningen, nu igen?
Det här blev visst väldigt rörigt. Vilken av frågeställningarna frågar du efter?
Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 23:59
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Det ser banken i fångeshandlingen, t ex en arvskifteshandling, där det framgår att fånget bara avser en andel i bostadsrätten.
Jag vet inte vad fångeshandling är. Är det nån slags allmän officiell register som banken använder för rutinmässig kontroll varje gång någon belånar en lägenhet?

Citat:
Även i föreningens lägenhetsförteckning framgår att det finns fler delägare och hur stor andel respektive delägare har.
Det jag ville lösa med pantinnehav för delägarna och låta den som bor disponera bostadsrätten hel och hållet var att komma runt det omöjliga att äga en andel utan att vara medlem.

Nu har du gjort en helomvändning och säger att det framgår i föreningens lägenhetsförteckning att det finns flera delägare. Nu förstår jag ingenting. Här har jag klippt ihop ett antal citat där du hävdade motsatsen:

Citat:
skrivet av Gusten i tidigare inlägg på tråden:

Inlägg # 16 Jag tror inte man kan ha en andel i bostadsrätten utan att vara medlem i föreningen.

Inlägg #18 Den som har en bostadsrätt i föreningen måste också vara medlem i föreningen.
Även den som bara har en andel i bostadsrätten måste vara medlem i föreningen.

Inlägg # 28 Styrelsen kan antagligen vägra föräldern medlemskap men SBC uppmuntrar styrelserna att bevilja medlemskap i dessa fall.
Både föräldern som inte bor i föreningen och barnet som bor i föreningen blir alltså medlemmar i föreningen.

Inlägg # 32 Det är absolut nödvändigt att bli antagen som medlem om man ska kunna ha en giltig bostadsrätt eller andel i bostadsrätt.

Inlägg # 40 Jag tolkar BRL 6 kap 5§ på samma sätt som clabbe d v s att medlemskap
är en förutsättning även för den som har andel i bostadsrätt.

Även den som har andel i bostadsrätt har en andel i den ekonomiska föreningens förmögenhet.
Det torde inte vara möjligt att ha en ekonomisk andel i en ekonomisk förening utan att också vara medlem i föreningen.

Inlägg # 58 Ja inte bara orimligt, olagligt dessutom.
Har du ändrat uppfattning eller har du en annan förklaring?
Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 07:28
Yotta-medlem

Standard

Jag hävdar fortfarande att man måste bli antagen som medlem för att kunna ha en giltig andel i bostadsrätten.
Har jag verkligen gjort någon helomvändning i den frågan ?
Var har jag nu skrivit att en andelsägare inte behöver vara medlem i föreningen ?

Fångeshandlingen är den handling som visar förvärvet av bostadsrättsandelen.
Ett köp en typ an fång. Ett arv är en annan typ av fång.
Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 09:15
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Såhär står det i bostadsrättslagen, 9 kap 10§ om lägenhetsförteckning: "Vid överlåtelse av bostadsrätt skall en kopia av överlåtelseavtalet fogas till förteckningen på lämpligt sätt."

Även om det skulle vara ok med delägarskap utan medlemskap så finns ändå ägarfördelningen med i förteckningen, såvitt jag förstår.

Edit: jag menar inte att det är ett bra argument för att godta ägarskap utan medlemskap, bara att det framgår i förteckningen att det finns flera delägare.

Senast redigerad av clabbe: 2010-08-22 klockan 10:21.
Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 10:27
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Tja. Så länge röstlängden för stämman är, en röst per lägenhet, så spelar det ingen roll hur många medlemmar som det finns i varje lgh.
Men det är klart, ifall man som HSB årligen tar ut medlemsavgift (samt inträdesavgift?) för varje medlem så finns det ju kanske en ekonomisk aspekt att ta hänsyn till.

Minns jag rätt så har Admin redan påpekat att det i grunden är en stadgefråga.
Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 17:07
kluringens avatar
Yotta-medlem

Fråga Kan vi någonsin komma till vägs ände?

Citat:
Jag hävdar fortfarande att man måste bli antagen som medlem för att kunna ha en giltig andel i bostadsrätten.
Har jag verkligen gjort någon helomvändning i den frågan ?
Var har jag nu skrivit att en andelsägare inte behöver vara medlem i föreningen ?
Du har inte skrivit det någonstans. Men antingen måste du ha gjort en helomvändning om dina påståenden ska vara möjliga, d v s att arvingarnas föreningen tillåter delägarskap, eller så bygger alla dina argument på hypotesen att alla delägare är medlemmar.

Två möjliga hypoteser:

A) Inga problem med föreningen. Delägarskapet har antecknats i föreningens lägenhetsförteckning därmed är allas rätt till sina andelar tryggad.

B) Problem med föreningen. Delägarna nekas medlemskap med stöd av BRL. Eftersom delägarna varken vill sälja eller lösa ut varandra måste de upprätta någon form av handling som ger en av dem ensamrätt att förfoga över bostadsrätten. Skifteshandlingen och det inbördes överenskommelserna hjälper inte, det upphäver inte föreningens rätt att neka medlemskap vid delat ägande. Att bara skriva över hela bostadsrätten på en av delägarna fungerar mot föreningen men är inte tryggt för de övriga delägarna. Skuldförbindelser reverser mm är inte tillräckligt tryggt eftersom den som står som ensam ägare ges då möjlighet att slösa bort egendomen. Det är därför som jag kom in på att det kanske går att lösa problemet med pantinnehav som skyddar de övrigas andelar.

Det måste vara ett olyckligt missförstånd att föra en så lång dialog där argumenten grundar sig på två helt olika hypoteser. Jag har byggt samtliga mina argument på hypotes B) ända sen inlägg #60 på sida 6 vilket jag har försökt påpeka i flera inlägg. Ber om ursäkt om jag har uttryck mig otydligt.

Nedan har jag klipp ihop en del av vår dialog i kronologisk tidsföljd där jag har kortat några av inläggen. Du fick ju stöd från flera håll, men jag tycker inte att vi talar om samma sak. Endast om hypotek A) har inträffat kan det finnas notering om delägande i föreningens register, och då finns det väl heller inte något problem att lösa.

Citat:
Några interna pantsättningar mellan delägarna är inte
aktuellt eftersom var och en ändå har sin andel.
Citat:
I en vacker värld, behöver man inte skriva några avtal om någonting. Men världen är inte vacker.

Han som står som ensam medlem i föreningens medlems och lägenhetsförteckning går till banken och ansöker om ett stort lån utan att fråga delägarna. Banken kontrollerar hans uppgifter med föreningen och beviljar lånet.

Detta uppdagas först när det är nästa delägares tur att bo. Känn dig blåst lillebror! Dina lagenligt upprättade papper är värdelösa. Stackars storebror lider av shopping och spelberoende. Det finns inga pengar att hämta och ajöss bostadsrätt. Handlingarna duger bara till för att placera storebror bakom galler!

Ett pantinnehav hade förhindrat detta. För att registrera arvskifteshandlingen och samäganderättsavtalet istället för en pantförbindelse är både orimligt och olagligt har du sagt om inte alla ansöker om medlemskap. Därmed är arvingar tillbaka i ruta ett. Det är föreningens lagliga rätt att neka medlemskap för den som har förvärvat en andel i en bostadsrätt om inget annat anges i stadgarna (BRL kap2, 6 §).
Citat:
Banken kommer inte att bevilja lån i det fall du beskriver.
Den som bara har en andel i bostadsrätten är inte behörig att ensam pantsätta
bostadsrätten utan det krävs alla andelshavarnas deltagande för pantsättningen.
Citat:
Citat:

Senast redigerad av kluringen: 2010-08-22 klockan 18:01.
Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 18:11
Yotta-medlem

Standard

Betr alt B om föreningen vägrar medlemskap, så blir alltså den som ska ta över bostadsrätten
då tvungen att lösa ut övriga arvingar och få 100% av bostadsrätten själv.
Då borde det gå bra för den som tillskiftas hela bostadsrätten att utfärda skuldebrev
och upplåta panträtt till övriga arvingar så att de får en ren penningfordran med
panträtt i bostadsrätten istället för att ha andelar i bostadsrätten. Det borde fungera.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Är BoRevisions inblandning i revisionen ett lagbrott? Bjurre Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 9 2010-06-23 11:34
Fråga familjejuristen om arv - Sydsvenskan Admin Senaste Nytt 0 2009-09-14 23:31
Bostadsrätter en fråga för framtiden Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-18 06:35
Skriftlig fråga 2008/09:740 Admin Senaste Nytt 0 2009-03-16 17:41
HSB:s viktigaste fråga enligt HSB Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-03-04 17:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:04.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare