Ofrivillig rök i köprätt
Hej! Jag har läst en del trådar som tar upp rökning men inget stämmer riktigt in på mitt problem så jag får helt enkelt fråga!
Det är såhär att jag och min moster delar på en bostadsrätt som är på bottenplan. Vi har ingen ventilation förutom den ventil som finns i skafferiet, dvs ett hål rakt igenom väggen, samt genom fönsterna i lägenheten. Knappt en meter ifrån ventilen finns det en askkopp. Varje gång någon röker vid askkoppen/porten så åker i stort sett ALL rök in genom "ventilen" och fyller våran lägenhet med cigarettlukt. Ingen av oss röker själva och mår givetvis inte bra då lägenheten stinker. På sommaren när man har balkongen öppen så blir det givetvis MYCKET mer rök som kommer in.
Utöver lägenheten så fylls dessutom trappuppgången (via dörr och ventil ovanför askkoppen) med rök vilket görs att man går in i ett osmakligt moln av stark tobaksdoft varje gång man ska ut eller hem. Till råga på allt så kan inte heller rökare fimpa ordentligt eller kastar helt enkelt bara ner cigaretten bland resten av fimparna vilket resulterar i att cigaretten ligger och ryker ännu mer och luktar starkare i flera minuter efter att rökaren har lämnat platsen.
Vi har pratat med Styrelsen många gånger nu i över ett halvår om att antingen sätta upp en skylt där man ber rökaren gå åt sidan samt att flytta askkoppen till ett lämpligare ställe. En man från Styrelsen medger att våran portuppgång ligger "värre" till än andras vad gällande ventilernas position men sen dess har inget hänt, förutom att de har sagt att vi ska gå ut och säga till rökarna varje gång att flytta på sig, vilket inte vi tycker är så trevligt för responsen blir alltid "men det är ju en askkopp här?".
Det andra problemet är att vi har en privatdoktor på bottenplan i våran uppgång, mittemot oss, vilket betyder att de flesta rökare dessutom är patienter som röker på vägen hem eller innan de har tid där inne.
Så vitt jag vet är det bara en enda familj som röker i våran uppgång, resten är rökfria pensionärer.
Det jag undrar är vad Styrelsen egentligen ska göra för att åtgärda problemet? Det är ju inget avancerat projekt att leda rökare bort från ventiler men det känns som att de själva är rökare och har därmed svårt att förstå hur vi passiva rökare utsätts egentligen i våran egen lägenhet. Att vi har klagat sen i vintras och att de anser att det är vårat "jobb" att vara rökvakter är ju inte alls som en Styrelse ska agera enligt min egen åsikt.
Om någon röker från deras balkong och det luktar lite har vi inget emot och inte heller om någon röker när vi är ute på stan, men att få in starka cigarettdofter in i lägenheten som inte försvinner på ett bra tag är upprörande. Speciellt när alla vet hur ohälsosamt det är med passiv rökning.
Vi har stora ytor på tomten och därmed goda möjligheter att ha andra "rökrum" än precis utanför oss och föreningen går även plus ekonomiskt sätt också, vilket betyder att det egentligen inte finns något som kan ligga i vägen.
Är det vårat jobb att gnälla på rökare varje dag tills vi väljer att sälja fastigheten eller är det Styrelsen som ska åtgärda problemet? Och om Styrelsen inte fattar ett beslut, kan man då begära lägre hyra om man nu måste leva med den passiva rökningen?
Tack på förhand!
|