|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
![]() Mitt problem är följande:
1. Grannar som spelar hög musik med start klockan typ 22-23 fram till 01-02 på morgonen för att sedan starta igen 09-11. Det här leder till att jag som högskolestudent varken kan sova eller studera. 2. Grannar som skriker jätte högt i princip ganska ofta. Som lösning betalade jag för speciella öronproppar som skulle absorbera högt ljud men det har inte hjälp alls. 3. En granne som lämnar sin hund antagligen inlåst i ett litet rum, vilket får till följd att hunden skäller vardagar från 08 - 16 varje vardag (förutsatt att grannen inte stannat hemma från jobbet vilket inte händer så ofta) 4. Granne som har 2 små barn som skriker och springer runt när de vaknar 05.30 - 06.00 fram tills att de går till dagis runt 08.00 för att sedan återta deras beteende när de kommer hem igen vid runt 16.00. Det här är bara en bråkdel av alla problem som mina störande grannar utsätter mig för DAGLIGEN. Personligen har jag försökt lösa problemen själv men inte kunnat. Följande lösningar har jag provat: 1. Talat med några grannar som stört; gensvaret jag fick här var att de skulle bättra sig men det har bara blivit värre. 2. Kontaktat störningsjouren ; gensvaret jag fick här var kort och gott att jag inte skulle få hjälp av dom och att jag skulle vända mig till min BRF. 3. Kontaktat min BRF; gensvaret jag fick här var ungefär två månader efter jag kontaktat dom via email var följande : "Det är så svårt att vräka någon nu när man har handlat sin lägenhet, men vet du vad, du kan ju skriva en logg under en period och sedan skicka den till oss, så får vi se vad vi kan göra." Så det jag undrar är, varför fan ska jag sitta och skriva en logg när dom egentligen bara kan ta sig tiden och gå och prata med samtliga störande grannar i mitt sketna hus? Jag nämnde till dom att det är så här dagligen, då borde en logg bara vara som en tårta på tårta, eller? Finns det någon annan myndighet eller någon annan lösning på mitt problem annat än de jag provat och att mörda mina grannar? Jag orkar seriöst inte mycket mer utav den här situationen, och den har fått mig att bli tvungen att ta sömntabletter vars effekter inte hjälper efter ett tag. Börjat gnissla tänder, och antagligen kommer behöva handla en bettskena. Börjat tappa hår vid runt 20 års åldern pga stress. Stressen i sin tur har lett till blodtrycks problem etc. Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 17:53. |
|
||||
|
||||
![]() Hej apop09. Om dessa störningar.
En störning som höga skrik kan lätt uppfattas som att ett brott föreligger och i så fall bör man ta kontakt med ordningsmakten som förhoppningsvis får till följd att det kommer en polis till platsen. Jag är helt övertygad om att detta får alla inblandade att reagera om de besitter lite sunt förnuft. För att kontakta ordningsmakten går det alldeles utmärkt att vara anonym. Det kan vara värt att prova. Senast redigerad av Trötter: 2009-02-18 klockan 16:16. |
|
|||
|
|||
![]() Styrelsens uttalande - att det är svårt att vräka någon som har köpt sin lägenhet - skulle kunna tolkas så att styrelsen anser att man måste störa mer för att förverka en bostadsrätt, än för att förverka en hyresrätt.
Så är det dock inte, utan om en viss störning utgör förverkandegrund i en hyresrätt så utgör samma störning förverkandegrund även i en bostadsrätt. Genom en lagändring 2003 blev styrelsen SKYLDIG att agera mot störning som är så allvarlig att den utgör en förverkandegrund. Passivitet hos styrelsen kan medföra att föreningen blir skadeståndsskyldig. Det kan även finnas rätt till avgiftsnedsättning för den tid som störningen varit av sådan art att den utgör en förverkandegrund. Enligt Högsta domstolen får man tåla två timmars pianospelande om dagen under dagtid. Den höga musiken nattetid låter väl lite allvarligare än så om det upprepas nästan dagligen. Eftersom du redan själv har pratat med dom som stör, och detta inte har hjälpt, så måste styrelsen agera om störningarna är så allvarliga att de utgör en förverkandegrund. Om inte samtal hjälper så är nästa steg att styrelsen i rekommenderat brev anmanar bostadsrätthavaren att upphöra med störningarna. Hjälper inte heller detta kan föreningen säga upp den störande bostadsrättshavaren, men torde då ha bevisbördan för att man först har uppmanat bostadsrättshavaren skriftligen att vidta rättelse. |
|
|||
|
|||
![]() Du har fyra specifika grannar som stör dig dagligen och det är bara en bråkdel?
Hur många lgh är det? Och från hur många av dessa störs du?
|
|||
|
|||
![]() Det är bara ljud efter 22.00 och innan 6.00 som är olagligt, tror jag. Jag tror att det bästa för dig vore att flytta, eftersom du störs även av ljud som äa laglig, som t.ex. småbran som springer efter skoltiden.
Apropå musiken kan du göra en polisanmälan. |
|
|||
|
|||
![]() Jag förstår och håller helt med dig vad gäller den höga musiken nattetid, men att gnälla på ljud orsakade av lekande barn är riktigt tramsigt. Barn är barn, vad anser du styrelsen ska göra åt det?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Efter 22.00 brukar det vara så att det ska vara tyst för att respektera de som lägger sig tidigt på kvällen för att orka med att jobba. Om man använder lite sunt förnuft och tänker på andra så skulle ingen behöva uppleva störande ljud. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Grannar blev en storfamilj - Sydsvenskan | Admin | Senaste Nytt | 0 | 2009-03-22 21:00 |
Störande grannar i brf | BerraBorrare | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 4 | 2008-04-08 12:20 |