Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-16, 00:06
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Vill tillägga att jag också har en del riktigt goda erfarenheter från SBC:s telefonhjälp, vilken man får tillgång till om man som förening söker medlemsskap där, kostnad ca 5 000 kr/år. Detta kräver INTE att man köper övriga förvaltningstjänster från dem.

Tycker man kan ifrågasätta förvaltningsbolagens fakturabetalningsservice. Det funkar (nu får någon rätta mig om jag har fel, men så här är det hos HSB i varje fall, och även SBC tror jag) så här:

1) Fakturorna skickas direkt till förvaltaren. (HSB, SBC etc)
2) Fakturorna sorteras, scannas och mejlas till resp. förening
3) Ett mejl kommer till ansvarig i föreningen
4) Ansvarig startar förvaltarens betalprogram (heter Webbfaktura hos HSB), plockar fram fakturan, konterar denna (anger vilket konto som ska belastas "bokför" alltså)
5) Förvaltaren för in konteringen i bokföringen och betalar fakturan.

Den som betalar sina fakturor själv:
1) Fakturorna skickas till föreningen
2) Två gånger i månaden bokför och betalar man dessa på föreningens internetbank. (så mycket som möjligt ligger på autogiro, då blir det endast bokföring)
3) För att skydda föreningen så har man tecknat kontot så att alla betalningar måste göras av två olika personer med var sin inloggning, d v s en annan i styrelsen loggar också in på internetbanken då och då och klickar "ok" på de registrerade fakturorna.
3) Fakturorna sätts in i en pärm

Tala nu om för mig vilket som är det effektivaste sättet att betala på? Förvaltningsbolagens envisa vägran till autogiro, och att manuelt scanna varje faktura, är endast ett sätt att skapa ett jobb som egentligen inte finns och sedan ta duktigt betalt av BRF:ena för detta. Och enklare är det ju knappast för föreningen, det är ju föreningen som konterar ändå!

Fråga en HSB förening som har webbfaktura om de vet hur mycket kontanta medel de har på banken idag, så kan de troligen inte svara. I webbfaktura är det extremt krångligt och väl dolt....
Svara med citat