Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-15, 23:43
toka toka är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Standard

Tack för intressanta svar! Vi har i nuläget en ekonomisk förvaltare i form av en mindre redovisningsfirma. Jag vet inte om det är deras avtal (var inte med i styrelsen när det skrevs) eller vår ordförande som gör det hela rörigt. I nuläget skickas alla räkningar m.m. direkt till vår ordförande och jag antar att han sedan skickar dem vidare till redovisningsfirman. Ordföranden och en ledamot är firmatecknare och skriver under alla fakturor, men fakturorna skrivs på rutinmässigt när ordföranden säger till. Tveksamt om det blir någon direkt kontroll av vad som betalas.

Det jag tyckte lät praktiskt med SBCs tjänster var just deras IT-lösningar, men om de inte fungerar bra vet jag inte om det är värt det. Finns det andra företag som erbjuder något liknande?

Vi har också någon form av fastighetsskötare, men även här känner jag att denne borde kunna bidra med mer.

Det som främst saknas i styrelsen/föreningen är nog inte kunskap, utan snarare tid. I dagsläget lägger jag själv närmare 10 timmar/vecka på att kolla upp olika saker, begära in offerter för olika tjänster och skriva ihop olika typer av informationsmaterial till medlemmarna samt protokoll. Jag tror att ordföranden lägger mer tid än så. Styrelsemötena är långdragna, ingen vill ta på sig arbetsuppgifter, ingen vill engagera sig. Därför känner jag att det vore bra om vi kunde avlasta styrelsen lite, men jag vet inte riktigt hur. Det som lockade med SBC i det här fallet var att vi då inte behöver bekymra oss om att ta in anbud på flera olika tjänster, utan att vi får "allt" på en gång.

Dessutom är det svårt att övertyga ordföranden om att vi ska göra något som öht kostar pengar, vilket jag till viss del kan hålla med om. Samtidigt tycker inte jag att det är särskilt rättvist att vissa lägger ner otroligt mycket tid för att övriga i föreningen ska kunna betala låga avgifter utan någon arbetsinsats alls.
Svara med citat