Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-15, 19:42
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Hej
Vi hade Riksbyggen som ekonomisk och teknisk förvaltare. Vi gjorde en upphandling (SBC var en som offererade) och valde en lite mindre förvaltare: MBF.
I motsatsen till Harald har vi valt bort den tekniska förvaltningen (teknisk förvaltning kan innehålla lite olika saker, men inte gräsklippning och inte yttre underhåll, tror jag).
Vi har en vice-värd som tar hand om trasiga lampor, trasiga lås, mm

Det finns kurser att gå på för att lära sig. Ett bra tips (som jag kör själv) är att träffa andra styrelse i området och dela erfarenhet av varandra. Mycket givande, tycker jag. De flesta styrelse blir glatt överraskade att bli kontaktade och ställer gärna upp för ett sådant möte.

Angående teknisk förvaltning kan jag berätta följande:
- 1999 målade vi om fastigheten (70 lägenhet, parhus, radhus). Riksbyggen stod för entreprenaden. De valde en egen entreprenör, godkänt av dem. De tog 10-15% i pålägg (på arbetstid och material) för att de var totalentreprenör. Helt ok att de tog betalt för ett arbete de har gjort. Men de tog också en årsavgiften för teknisk förvaltning separat. Alltså ingick inte denna entreprenadsarbete i den tekniska förvaltningen. man betalar extra för det.
- 2010 målade vi om. Då hyrde vi en konsult som gjorde upphandling, löpande kontroll samt besiktning. Han kostade en del, men vi slapp i alla fall nån årsavgiften till den tekniska förvaltningen.

Fakturor: för 6-7 år sedan godkände ordföranden alla fakturor. Sen bad jag att kolla upp dem också (och hittade flera konstigheter). Sen dess är vi alltid 2 i styrelsen som godkänner alla fakturor, oavsett belopp.

Underhållsplan: för att göra en bra sådant, borde ni ha en byggexpert som "går runt" fastigheten och kollar allt. Grannstyrelsen (kanske med likadant hus) kan kanske visa sin underhållsplan..

Ni sköter avier också? Vet ni hur ni ska göra om nån inte betalar och ni behöver "sätta igång" med kronofogden?
Svara med citat