Visa ett inlägg
Gammal 2017-05-05, 11:05
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Vad är lån i brf? Egentligen ett resultat av att styrelserna inte gjort rätt beräkning av avgifterna.

En nybyggd förening: Skall inte ha något underhållsbehov de första 10 åren, här skall ekonomisk plan garantera tillräckliga avgifter för att bygga upp kapital till kommande underhåll.

On ombildad förening: Skall även den ha med sig erforderligt kapital i sin ekonomiska plan för att kunna göra renoveringar i enlighet och i takt med rekommendationerna i överlåtelsebesiktningen.

Så vad innebär det egentligen när en förening lånar pengar till ett underhåll: Jo resultatet blir att man fräschar upp någonting som troligen gör att kommande köpare betalar högre överlåtelsepris (de betalar för rådande standard) samtidigt som de faktiskt inträder i föreningens framtida betalningsskyldighet för samma åtgärd. Alltså, de betalar 2 gånger + räntan. Alltså har en generation innehavare skott sig på nästa generations bekostnad, vilket jag anser egentligen är förbjudet i BrL.

Av skatteskäl kan det vara attraktivt att låna + amortera, så jag finputsar därför mitt förslag:

1) Förbud för en styrelse att höja låneskulden i föreningen utöver den skuld som rådde vid senaste bokslutsdag till nästa bokslutsdag. (Betyder att låneskulden kan öka inom ett år, men måste amorteras innan årsskiftet).

2) Stämman kan bemyndiga styrelsen att höja föreningens låneskuld. Skall i så fall tas på två ordinarie årsstämmor (tar alltså minst drygt ett år att få ett beslut). Möjliggör lån vid mycket omfattande ROT renoveringar och stambyten.

Ovanstående skulle justera upp avgifterna i många föreninger, men skulle också framförallt diversifiera prissättningen så att bättre föreningar fick bättre betalt för sina bostadsrätter. Vilket vore rättvist, i och med att dessa medlemmar troligen betalt mer under innehavstiden för sitt boende.
Svara med citat