Visa ett inlägg
Gammal 2017-05-05, 07:03
Erik Albert Erik Albert är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Feb 2015
Standard

Ja, Harald jag kan hålla med dig om att det är många starka krafter som slåss för sina egna positioner: byggherrar, bankfolk, organisationer. Då måste staten gå in med ett övergripande synsätt och jag tycker nog utredningen gör det. Man låter inte särintressena styra.

Utredningens förslag om komponentavskrivningar och avsättning till underhållsfond är ett steg i rätt riktning. Om det hade kombinerats med ett förbud mot ansamlade förluster hade det varit ännu bättre. Bokföringsnämnden kan kanske hitta ett sätt.

Men K2 kopplat till vettiga avskrivningstider - säg 75 år - hade naturligtvis varit enklare.

Inflation och stigande byggkostnader ställer förstås till det. Det borde gå att hitta ett sätt att via underhållsfond kompensera för detta med viss fördröjning. Det viktiga är att riktiga avskrivningar görs från början. Och med riktiga avgifter är det ju lämpligt att amortera kraftigt de första åren, precis som du säger. Där håller jag med dig. Däremot är jag tveksam till ett definitivt låneförbud.

Håller med dig helt ang. revisorerna.
Svara med citat