Visa ett inlägg
Gammal 2020-02-10, 19:30
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Alltid lättast att säga nej...

Om en medlem VILL något, så är det styrelsens sak att försöka hjälpa medlemmen utifrån FÖRENINGENS prespektiv.

Föreningens intresse torde inskränka sig till:

1) Att åtgärden kan genomföras med minsta möjliga störning för övriga medlemmar
2) Att åtgärden inte skadar byggnaden eller påverkar dess bärande konstruktion
3) Att inga kostnader uppkommer som drabbar förening eller annan medlem.
4) Att nödvändiga tillstånd inhämtats
5) Rimliga säkerheter finns för framtida ev problem.

Det är medlemmen i fråga som skall ge styrelsen trygga svar och försäkringar på ovanstående.

Lämpliga krav blir då att medlemmen redovisar konstruktionsberäkning från konstruktör, att medlemmen sökt och beviljats bygglov för åtgärden, att entreprenören är seriös och etablerad, ett giltigt försäkringsbevis från entreprenören för utförandetiden samt rimlig säkerhet för garantitiden.

Med dessa underlag bör en styrelse kunna säga ja till en sådan här förfrågan. Säger styrelsen nej kan alltid medlemmen överpröva styrelsensn beslut i stämma genom inlämnande av en motion. Blir der nej även där så återstår at antingen acceptera stämmans nej alternativt att fortsätta lämna in samma motion varje år...

Jag har alltså inga problem med att låta en meldem riva en bärande vägg, men jag hade ställt rimliga krav vilket tvingar medlemmen att jobba lite - detta säkerställer dels kvalitén samt hanterar riskerna i projektet, men nog så viktigt så gör det att "fel" medlem kommer avbryta och avstå projektet.

Är inte medlemmen tillräckligt motiverad eller har förståelse för att föreningens väl och ve går före enskilds önskan om en öppen planlösning så skall skall inte heller en sådan medlem genoföra ett sådant projekt i föreningens hus.

Har för övrigt själv rivit bärande vägg i bostadsrätt på egen hand med utmärkt resultat för 12 år sedan och bor kvar fortfarande. Sökte och hade beviljat bygglov, men slapp försäkringsbiten då jag gjorde arbetet själv. Därmed blir skyddet i hemförsäkringen tillräckligt ifall huset skulle braka ihop på grund av mitt arbete.
Svara med citat