Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-09, 12:51
aaad00 aaad00 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Det kostar dig inte en krona, så skicka du snabbt in en ansökan till hyresnämnden.
Vad gott kan det komma ut av det och vilka konsekvenser kan det få för Föreningen, medlemmarna och mig personligen?

Här har då styrelsen i din brf strulat till det rejält för sig själv.
Två medlemmar har nämligen inte godkänt detta... och dessutom är en röst blank (hur ska blankröst tolkas här?).
Inte ens om 299 medlemmar av 300 säger ja till stambytet och godkännandet in blanco (dvs i det fall konsekvenserna för lägenheten av stambytet inte redovisats skriftligt och tydligt i förväg);
men det var ett informationsmöte innan det extra föreningsmötet.

så kan styrelsen undvika att ta frågan vidare till hyresnämnden.
Att förändra en medlems lägenhet (eller ta lgh "i anspråk", vad det nu innebär) är inte ett majoritetsbeslut på stämma. Det är en överenskommelse mellan varje enskild medlem och styrelsen.
Styrelsen hoppas säkert att detta fel av styrelsen inte upptäcks... men det har det nu.

Jag kan lova att hyresnämnden inte blir glad över att inte ha någon motpart. Det finns nämligen ingen motpart när sluten omröstning skett. Hyresnämnden får ditt namn när du skickar in din ansökan, men de behöver även de övrigas. Fast det är inte ditt problem, det är styrelsens.

Not.
Det var inte särskilt smart att skriva under godkännandet (utan att då reagera på vilka konsekvenser det skulle få);
Håller med, men jag trodde att jag inte hade något val eftersom styrelsen varnat så mycket för vattenläckage och hur vi skulle hantera det med plaststycken uppsatta när vi duschade m m.

Men det gör kanske inte så mycket i detta sammanhang, när styrelsen ändå gjort fel i övrigt.
Om det sedan stämmer att förutsättningarna ändrats, där kompensation till de som renoverats utlovats, men detta sedan dragits tillbaka, så gäller det du undertecknat ändå inte.
Den kompensation som utlovats finns ingenstans på papper. Det som står på papper är "kompensation kan eventuellt utgå..."
Svara med citat