Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-16, 22:24
ikny ikny är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kassareserv i brf, balanserade underskott pga nya redovisningsregler

Vem kommer att vilja och kunna låna privat till höjd avgift för att betala till kassareserv i bostadsrättsföreningen?

Min jämförelse har hela tiden varit lånen i vår föreningen med nybyggt hus där boende betalat 90% av byggnadens värde som insats (genom personliga lån i banken där räntan är avdragsgill) Sedan har föreningen lånat till att betala byggaren för tomten och föreningen och betalar ränta på detta lån genom avgifter från boende. Föreningen behöver inte göra avskrivningar på värdet för tomt.

Skriver vi av 1,5% av fastighetskostnaden årligen de första 50 åren och höjer avgiften med avskrivningens kostnad kommer föreningslånet att vara slutbetalt efter ca 7 år.

Att nybyggt skuldfri fastighet därefter ska behöva ha en kassa därefter för att göra omfattande renoveringar i framtiden tycker jag fortfarande blir "tvångssparande".

Tror inte att föreningen kan placera kapital , även om det blir skattefritt, till högre ränta än låneränta efter skatt på privat lån. I så fall skulle alla föreningar vara skuldfria och dessutom vara boendes husbank för insättningar utan insättningsgaranti.

Reglerna för kapitaltillskott gynnar att man vid omfattande renoveringar och standarförbättringar istället lånefinansierar projektet genom föreningen.

Hur ska vi kunna förklara balanserade underskott pga nya redovisningsregler till boende, köpare och banker?

Jag har räknat med att fastighetens stomme är 50% av byggkostnaden kan skrivas av på 100 år och resterande kostnad får skrivas av på 50 år. Gör ni andra antaganden? Vad säger era revisorer?
Svara med citat