Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-13, 23:14
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Reducera lån

Citat:
Ursprungligen skrivet av ikny Visa inlägg
En förening som snabbt ser till att ta ut avgifter så att föreningen slutbetalar lånen (kapitaltillskott vid försäljning) men sedan fortsätter att ta ut kostnaden för avskrivning av medlemmarna kommer att lägga upp en kassa.
Jag tycker att man som styrelseledamot bör sätta sig ner och räkna lite på det här, om man är orolig för ovanstående scenario. Då kommer man upptäcka att detta aldrig blir ett problem.

1) Ska du gå avgiftsvägen för att reducera lånen, tar det lång tid. Räkna på hur lång, för att fortfarande kunna ha rimlig avgift i föreningen!

2) Man skriver ju endast av investeringskostnaden, inte ev. värde- eller kostnadsökning. Därför kommer aldrig endast avskrivningarna kunna generera tillräckliga medel för underhåll, priset går ju upp!

T ex en takomläggning för 200 000 kr. Skriv av denna på 20 år, och lägg om taket år 25. Vad kostar det då? 400 000 kr? I kassan på grund av avskrivningen: 200 000 kr. Oups!

Jag har aldrig någonsin mött en förening som haft problem med en "för stor kassa". Visa mig gärna en sådan årsredovisning!

Pengarna behövs, inget tvivel om det. Skillnaden mellan en förening som tar in dessa via avgifterna, och en som lånar, är ju i praktiken räntekostnaderna. T ex ger en förening som har lån på 6 x omsättningen (helt normalt förekommande), ett dyrare boende för dessa medlemmar på:
Vid 3 % ränta: 18 % dyrare
Vid 5 % ränta: 30 % dyrare

Att gå från 3 % till 5 % ränta, kan i en sådan förening höja boendekostnaderna för den enskilde som själv har lån på sin lägenhet med över 50 %.

Och så skulle vi gynna "medlemmarnas ekonomiska intresse"
Svara med citat