Visa ett inlägg
Gammal 2015-03-06, 11:18
M72 M72 är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard

Nyback, vi i vår styrelse har ännu ingen underhållsplan och behöver skaffa en sådan snart. Jag kikade lite på din underhållsplan och har några frågor. Hur har du resonerat du när du satt hjullastare och elbil som poster i underhållsplanen? Kan det räknas som planerat underhåll verkligen? Om man behöver en egen hjullastare för att exempelvis byta sand i en sandlåda, borde den kostnaden inte gå under "Byte av sand" då?

Jag funderar också på att tidshorisonten är såpass kort, det året fasadrenoveringar, fönsterbyte eller liknande dyker upp ska det ju plötsligt stoppas in projekt för en hel massa miljoner. Er brf var ju grymt stor såg jag i din profil, är det kanske så att ni har så bra ekonomi att ett projekt på 50 miljoner inte är någon större grej för er, bara ni har 10 år på er att planera för det? Det känns åtminstone som att för oss som bara har 32 lägenheter blir en åtgärd för flera miljoner väldigt tydlig.

Kanske har ni också funnits såpass länge att ni kunnat avsätta mycket pengar redan och därför inte blir så känsliga för stora utgifter, vi är nya och har således inte det ännu?

Jag är nyfiken just för att det här med underhållsplanering just nu är väldigt aktuellt för oss, så det är kanon att få veta hur du som verkar erfaren resonerar.
Svara med citat