Visa ett inlägg
Gammal 2014-10-21, 16:05
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pannrummet Visa inlägg
För snart 10 år sedan lät min BRF styrelse anlita en mindre arkitektfirma att upprätta underhållsplanen.
Tycker nog det är bäst eftersom planen blir mer objektiv och så slipper man tjafs mellan styrelsemedlemmar.
Styrelsen behöver samtidigt inte följa planen till 100 % om den anser att något kan tjutas på framtiden t.ex byte av tvättutrustning.
Kommer inte ihåg exakt vad det kostar men jag tror att det gick på 12-18.000 kr.
Håller med dig att en underhållsplan kan bli mer objektiv om det upprättas av utstående. Jag tycker att styrelsen som saknar erfarenhet skall åtminstone gå in på nätet och ta fram offert på upprättande av en underhållsplan.
Min förening har inte uppdaterat den ekonomiska planen sedan föreningen ombildning 2002. Efter ombildning har förening sålt råvinden, ombildat och sålt två hyresrätter och två kontorslokaler. Förening har även utfört alla renovering som fans i ekonomiska planen.
Vid energi deklarationen visade sig att lägenheter på bottenplanet har förhöjda radonvärden. Det har också upptäckts vissa fuktproblem i källaren och i en liten del av fasaden.
Bör styrelsen se till att upprätta (uppdatera) den ekonomiska planen först eller upprätta en underhållsplanen? Vilket av dessa är viktigast och bor prioriteras i förta hand?
Svara med citat