Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-11, 19:08
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Nej verkligen inget dödläge. Men klart jobbigt.

Angående att jag förtydligade vad OVK är beror på att du skriver på ett publikt forum där fler än du läser och kan finna tråden intressant. Så ta det inte som ett personligt påhopp.

Jag förstår på din beskrivning att det genats en del i kurvorna vid era tidigare ombyggnader. Det betyder egentligen bara att mitt första svar blir än mer relevant.

I bostadsrätt har alla medlemmar ett långt gående ansvar att på egen bekostnad underhålla sina delar i bostadsrätten.

Och det är också så att man som köpare har en långtgående undersökningsplikt och här kan man väl säga att ni verkar vara många som inte undersökt saker och ting ordentligt. Undersökningsplikten gäller först och främst den egna bostadsrätten, men om det fuskats med myndighetskrav både kring funktioner och ev även bygglov så har ni 100 % zombifierade medlemmar sedan 15 år tillbaka. Och nu kommer alla vilja att någon annan ska betala...

Man ska komma ihåg att man svårligen kan undersöka andra bostadsrätter än sin egen - därmed kan inte andra medlemmar ansvara för annat än sin egen bostadsrätt. Detta speglar ett fundamenta inom bostadsrätten. Du har lovat att kontrollera, försäkra, repararea och underhålla DIN bostadsrätt - ingen annans. Så lite blir det att ni alla får laga efter läge och ta ansvar för era egna delar för att få rätsida på detta. Det finns gott om föreningar som sitter i fuskbyggen, radonhus eller vad som helst. Men det är inte boostadsrättsföreningens fel utan var och en har gått med frivilligt och har lovat att ta hand om sina saker - men inte att försäkra någon annans bostadsrätt.

Du har rätt i att det är föreningens ansvar att lösa ventilationen och det kan du ju obstruera kring. Men det är inte föreningens ansvar att flytta badrum. Som jag ser det utifrån din beskrivning så skulle man till sist kunna hamna i att föreningen river tak mm som du beskriver, drar nödväntigt rör och återlagar med enklast möjliga standard. Oavsett hur ni väljer att hantera detta så kommer det ju landa i vars och ens plånbok iallafall och i med att ni bara är åtta stycken så måste du fundera på om det i ststa ändan verkligen blir en bra affär. Kanske krävs ännu större kostnader i andra lägenheter? I ett fuskbygge kommer det säkert nya räkningar som behöver betalas, så varje medlem kommer säkert få betala rejält till slut ändå. Ni är ju bara åtta delägare antingen är ni lösningsorienterad och försöker hantera era frågor eller så försöker ni får varandra att betala och få konflikter på köpet.

Överväg också vad som händer om du skulle behöva flytta, kan bli ett sänke på överlåtelsepriserna om ni fortsatt tjafsar och inbillar er att det är ett dödläge istället för kavlar upp ärmarna och arbetar konstruktivt med frågan.

Senast redigerad av Harald: 2020-03-11 klockan 20:35. Anledning: Skrev på tlf gick så där.
Svara med citat