Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-04, 09:56
0Xb 0Xb är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av annmarij Visa inlägg
Och här har vi uppenbarligen tappat HELA frågeställningen!Nej, jag sitter inte längre i några styrelser eftersom jag är en bra bit över 70 och inte orkar med det längre. Ja, jag har suttit i flera styrelser men aldrig i en bostadsrättsstyrelse. Ja, jag anser att ersättningar på 45500 kronor x 3 är för mycket som arvode för en styrelse där jag misstänker att enbart tre personer tar del av arvodet. Hemlighetsmakeriet med styrelseprotokoll är också ett ofog. I de föreningar där jag suttit som ordförande eller som sekreterare har alla styrelseprotokoll funnit tillgängliga för arbetsstyrkan och medlemmarna. Det handlar bara om att formulera sig på ett sådant sätt att ingen hängs ut med namn om någonting har skett. Däremot är ett sådant system helt transparent vad gäller säkerhet om att styrelseledamöterna inte missbrukar sina rättigheter och sitt arvode. De flesta som bor i föreningen lever i tron att om de inte röstar som ordförande vill så kan de sparkas ut ur sina hem. Det sägs mycket bakom hans (och andra styrelseledamöters) rygg men vi är bara ett fåtal som ställer styrelsen till svar när de topprider oss. Som exempel kan jag nämna att allt arbete som görs i föreningen utförs av ordförandens byggfirma (han är delägare och anställer alltså sig själv), en av styrelseledamöternas målerifirma (som han är delägare i) och all plantering på området sköts en plantskola som en nära vän till dem driver. På ett sätt kan det väl ses som trevligt att man använder sig av kompetensen i området men å andra sidan kan det också anses som jäv.
Men - om ni säger att det inte är något märkligt med ett arvode på 439500 kronor för 2019 så är det väl så. Jag ville bara veta.
Ja det verkar som vi tappat ursprungsproblemet, men det är något som framkommer efterhand. Du börjar med en öppen fråga och sedan framkommer det mer och mer relevanta saker för just DIN situation.

Av det som framkommer tycker jag inte styrelsen alls är lämplig, och bör bytas ut. Jag står på din sida. Problemet är dock inte ersättningen, det är styrelsen som sådan.

70 är inga problem, samla några och kuppa in er och byt ut dem. Det räcker med 1-2 år sedan kan du försöka hitta några nya. Och utbilda dem.

Vad det gäller hemliga styrelseprotokoll är jag velig. Det är både bra och dåligt och än så länge har inga öppna protokoll gått igenom en juridisk prövning vad som är okej att skriva och inte. Men det finns nog en hel del utmaningar. Speciellt många punkter som rör betalningar, bygglov etc. Men ja det är ett problem med likabehandlingen med stängda protokoll.
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat