Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-11, 00:22
merbzt merbzt är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Vid flertalet gånger har man gått igenom taket i vår förening. Då rätten att renovera är stor (finns tydligen domar) så är våran styrelses råd att man kontaktar den boende nedanför så man kan stampa riskzoner i taket (golvbrunnen). Vill inte den boende under det så kör man på ändå och så får entreprenören vara försiktig och skadas något pga arbetet ändå så får entreprenören eller den boende stå för åtgärd.

Då bjälklaget är föreningens så behöver föreningen bara bry sig om tillstånd för detta. Ytskikten ansvarar ju de boende för.

Enligt mig behövs inga avtal med granne nedanför, händer något skall skadeorsakande part ges tillfälle att åtgärda. Föreningen är ej part i detta och entreprenörer har försäkringar för detta. Tunna bjälklag vid golvbrunnen är vanligt.

Så min rekommendation är att boende säkerställer att entreprenör har våtrumscertifikat och utför renoveringen enligt säker vatten. Kanske också kolla att det finns en ansvarsförsäkring.

Såsom jag fattat det juridiska har den boende i princip obegränsad rätt att renovera. Fråga styrelsen behöver man bara om man behöver inkräkta på föreningens områden (bjälklag/bärande väggar). Men strikt rätt att komma in i grannens badrum har man nog inte. I praktiken tror jag det ytterst sällan är ett problem.
Svara med citat