Visa ett inlägg
Gammal 2018-10-14, 13:29
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag är övertygad om att skulle föreningen få till beslutet att riva balkongerna i laga ordning och med erforderliga majoriteter så skulle hyresnämnden godkänna beslutet. De ser alltid till majoritetens vilja och riktigheten i hur besluten fattats.

Däremot tror jag som du Gusten att det kommer bli svårt att få till dessa beslut.

Rent allmänt har jag väldigt liten förståelse för hur en förening kan tillåta sig själv att hamna i dessa situationer. Jag vill själv inte sitta i en styrelse där varje krona behöver vägas på guldvåg och där underhåll och reparationer släpar efter. En styrelse behöver inte ha det så om den inte vill!

Klart att medlemmarna vill betala så lite som möjligt. Men det kommer inte hålla i längden, och därför är det styrelsens ansvar att alltid från tid till annan försvara ett uttag av erforderliga årsavgifter. Det finns inget som är viktigare än just det av styrelsens olika ansvarsområden.

För visst kan vi ha en styrelse som har svårt att komma till skott med stora projekt. Och visst kan vi ha en styrelse som hellre reparerar än byter ut. Men så länge ALLA styrelser alltid tar in tillräckligt med pengar så spelar det ingen roll: Den dagen sittande styrelse vill ta tag i nödvändiga projekt så skall de vara trygga med att medlemmarna bakåt i tiden verkligen har betalat för sin förslitning och resurser har ansamlats i kassan.

En förening som stirrar sig blind på låga avgifter kommer alltid över tid ha de största och mest plötsliga höjningarna och högst utgifter för räntor. Endast korta perioder kommer det vara "billigare" att bo här - och du kommer aldrig veta om just du sitter med Svarte Petter och åker på tvåsiffriga procenttal i avgiftsökning.

Och nu är räntehöjningarna på väg in...
Svara med citat