Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-04, 16:58
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Tuff historia, jag är säker på att flera här har läst och känner sympatier med er, men kanske har svårt att veta vad de ska svara er.
Tanken bakom mitt inlägg var inte att söka svar på någon fråga, utan dels dokumentera händelsen för andra läsande som ett exempel på hur det kan gå till, dels som inspiration till de som kanske hamnar i liknande situation: trots såren gick vi som segrare ur striden. Det gäller att härda ut.

Citat:
Missförstå mig inte, ni är, och framförallt din fru, givetvis offer i historien, men styrelsen verkar ju ändå ha gjort löpande åtgärder under tiden fram till att problemet försvann.
Nja. De har ju försökt förhala processen vid ett flertal tillfällen, och gjorde inget aktivt från september tills de försökte baktala oss hos kommunen. Revisorn höll även en dragning i ärendet på årsstämman i maj, där han baktalade kommunens miljönämnd. En person från HSB Mälardalen satt ordförande på stämman, men hade inget att säga om jävsituationen som uppstått genom att ha revisorn ansvarig och drivande för ärendet.

Citat:
Nu hoppas jag att ni trivs där ni bor, för risken är ju att din fru får nya problem i en annan lgh igen, som inte är åtgärdad.
Min fru har fortfarande problem att vistas i närheten av ett par maskiner på sin arbetsplats, och tar nu betablockerare i förebyggande syfte när hon vet att hon har arbetsuppgifter att utföra där.

Bortsett från detta trivs vi vår lägenhet. Det är en etage-våning med terass och balkong på övervåningen och är perfekt för oss. Planlösningen hade knappast kunnat vara bättre. Byggd -88. Månadsavgiften är inte blodigt hög, och trots att föreningen ombildats en gång på grund av kraschad ekonomi (innan vi flyttade in) så har den idag en god och stabil ekonomi med gröna bokslut.

Jag hade antagligen varit aktiv i styrelsearbetet om det inte varit för den idiotiska styrelsens sätt att vägra be om ursäkt för den behandling vi fått.
Till dess detta händer kan de se sig i stjärnorna om hjälp.
Jag har lekt med tanken att sitta med i styrelsen (de har svårt att få ihop kandidater till den, men valberedningen verkar i alla fall vara oberoende. De har frågat mig flera år i rad) bara för att sitta och lyfta styrelsearvode tills vårat ursprungliga krav på ekonomisk ersättning för haveriet blir tillgodosett. Men det är lite för oärligt för att vara min stil.

Den nuvarande ordförande ursäktade den korrupta tidigare styrelsen och den korrupta revisorn med att "de fick ju ansvarsfrihet vid årsmötet". Har man den inställningen till korruption, att det är ok så länge man kommer undan med ansvarsfrihet, vill jag inte ha med henne att göra eller ingå i samma styrelse som henne.

Man brukar ibland tala om "förtroendekapital", och den tidigare styrelsen har förverkat betydligt mer än de hade tillgång till. När jag flyttade in hade jag varit ordförande i HSB Östergården ett par år, och trodde starkt på idén om kollektiv och HSB's grundidé som folkrörelse.
All detta är som bortblåst, och nuvarande styrelse har ärvt en stor "förtroendekapitals-skuld" som kommer att ta lång tid att betala igen.

Citat:
Ni har mina sympatier.
Tack!

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat