Visa ett inlägg
Gammal 2018-09-17, 12:35
aceni99 aceni99 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2018
Olycklig Nyttjanderätt?

Hej,

Vi är en liten BRF med 19 radhus belagda i två längor med en gemensam yta mellan dessa. Enligt stadgar ska hela området genomsyras av enhetlighet och därför har styrelsen arbetat fram standard för allt som hör till det yttre.

En av brf medlemmar har, inför årsstämman, lämnat en motion om nyttjanderätt av marken framför altanen för eget bruk. Marken skulle omringas av 2,5 m lång avenbok planta! Till min förvåning så röstade 11/19 "ja" till förslaget.

Frågor:

1.) Går det att stoppa/avvisa förslaget i dagsläget eftersom den strider mot "enhetlighetsprincipen" dvs. stadgar?

2.) Är det inte orättvist att stycka upp den allmänna parken för att några vill odla grönsaker på sin tomt? Finns det någon rättviseprincip som jag skulle kunna använda för att fälla förslaget?

3.) Flera av oss skulle aldrig ha köpt radhus från början, om vi visste att marken går att stycka upp i "kolonilotter". Är det skäl nog att stoppa förslaget?

4.) Om min granne anlägger en 2,5 m avenbok mur vid sidan av min altan så blir jag utan eftermiddagssol. Borde man inte fråga sina grannar om ett skriftligt tillstånd?

Jag är enormt tacksam om någon kan lämna råd eller tips som kan användas som argument för att stoppa vansinne. Rent generellt tycker jag att BRF ska inte göra snabba beslut som på långt sikt påverkar alla boende bara för att några medlemmar är sugna på att odla sina egna grönsaker.

Tacksam för alla tips!!!
Svara med citat