Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-16, 12:43
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Finns det någon vettig lösning?

Den här frågeställningen synes vara oändligt komplicerad.

I min förening har vi åtminstone försökt hitta en väg att lösa konflikterna som har förekommit på grund av alla de varianter av delägande och korsägande som redan existerar inom vår relativt sett lilla förening. Kan tänka mig att det finns ännu fler varianter i stora föreningar. Ett axplock exempel utöver det som jag har beskrivit i inlägg # 38 som faktiskt finns.
  • Föräldrar som äger merparten av lägenheten där endast barnet som bor är medlem.
  • Föräldrar som äger sin egen lägenhet och merparten av barnets lägenhet, alla är medlemmar.
  • Gifta som äger lägenheten gemensamt men det är bara en av dem som är medlem.
  • Gift utlandsanställd som bor med eller utan frun några veckor mellan 1 till 5 ggr/år. Dottern med sambo bor där permanent och två övriga vuxna barn som bor där vid behov. Endast mannen är medlem.
  • Tidigare sambor som korsäger varandras lägenheter med 50%.
  • Sambor/särbor där den ena äger en lägenhet till 100% och äger 30% i den andras som de använder tillsammans. I den 100% ägda lägenheten bor även två vuxna barn som inte är medlemmar men som har bott där sen de var små.
  • Gifta som bor i en ombyggd lägenhet där de äger var sin ursprungliga lägenhet.
  • Gifta som bor i sammanslagen lägenhetdär mor och gemensam dotter äger 50% var, Det är modern och dottern som har gift sig och flyttat utomlands som är medlemmar.

Konflikterna har i huvudsak handlat om rösträtter, men även om några boenden ska anses vara andrahanduthyrningar.

I och med denna debatt är jag inte längre säker på att vår lösning i stadgarna är heltäckande. Kritisera / ifrågasätt gärna mina synpunkter, men förslag om hur det borde se ut i lag eller stadgar är bättre. Säg bara inte att föreningen får skylla sig själv som har tillåtit alla dessa varianter eftersom det gällde helt andra regler när föreningen bildades 1920 och innan vi blev BRF istället för BF.

Clabbe, varför jag anser att det vore dumt att sälja en andel av sin bostad som man redan har till någon som man inte tänker bo ihop med, behöver det förklaras? Det är inte samma sak som att man köper en lägenhet tillsamman med någon eller om man genom arv har tillskiftats del i en lägenhet.
Svara med citat