Visa ett inlägg
Gammal 2017-02-15, 16:32
Alex Alex är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2017
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
1) Nej inga avgifter. Och räntekostnaden är densamma. Om du på måndag lånar 1 miljon på förmiddagen, och sedan på måndag eftermiddag amorterar 1 miljon på ett annat lån, då har ju ingenting hänt, eller hur? Men, om du är en BRF, och du kan visa att du hade 1 miljon på kontot (gamla pengar) som du använde till amorteringen, och det nya lånet betalade en investering/reparation/underhållsåtgärd (= en faktura från en entreprenör), ja då har ju fortsatt även för föreningen ingenting hänt. Men för medlemmarna har det skapats ett skattemässigt kapitaltillskott som är värt 22 %, eller 220 000 kr. Rätt häftigt!

2) Nej. Ni skall sätta er avgift så att ni har tillräckligt starkt kassaflöde att tillsammans med er goda planering alltid säkerställer att ni har pengar nog att utföra planerat underhåll. Att kreditväxla (1) är endast en bonus. Snabba avgiftsförändringar är bara ett bevis på att styrelsen planerat dåligt.

3) Se nr 1. Jag har skrivit ett väl formulerat inlägg på bloggen Cornucopia, sök på "kapitaltillskott BRF" så hittar du detta. Tillsammans med alla kommentarer och mina svar till dem så får du en bra inblick i hur detta fungerar.
Tack för din input och intressant tråd om det i cornupia bloggen:
http://cornucopia.cornubot.se/2013/0...existerar.html

Jag ska läsa det flera gånger så att det sätter sig =)

Nu förstår jag lite hur du tänker! Hur räknar man på kapitaltillskottet, gäller det bara under ett år eller kan man räkna på långa amorteringar också, t.ex. om vi har ett bundet lån på 5år? Vad händer om BRF inte har 1milj. på kontot att amortera direkt med? Funkar detta också över tid?

"Nu säljer medlemmen lgh X, och får då en kontrolluppgift från föreningen (eller förvaltaren). Efterföljande år deklareras försäljningen, och kapitaltillskottet förs in i avsnitt B, Blankett K6."

Står det i detta dok. hur mycket man har rätt att dra av för?

Ang 2. Menar du att man alltid ska ha en kassa som alltid täcker ett planerat underhållsbehov?
Svara med citat