Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-29, 20:32
merbzt merbzt är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Jag tänker så här också:

En brf som sköts ”by the book” ska inte ta några lån. Om man nu ändå måste låna (för att tidigare styrelser tagit in för lite i avgifter), ja då bör det vara till ett underhåll som inte kan vänta (...på att styrelsen tar in pengarna via avgifter först), alternativt en investering som VERKLIGEN avkastar.

Så, föreningen som lånar För att montera solceller lär ju komma få väldigt lång pay off tid. Samtidigt skall då vägas in att en brf: s utökade lån direkt sänker kommande överlåtelsepriser i föreningen. DET ska också in i kalkylen.
En BRF som sköts "by the book" har jag bara sett en av bland alla jag tittat lite närmare på. I princip alla visade tecken på eftersatt underhåll och för låga avgifter. Min åsikt är att alla åtgärder skall vägas mot ränteskillnaden att betala tillbaka på föreningens lån. Om åtgärden slår ränteskillnaden samt betalar sig på 10 år så skall man genomföra den oavsett om man behöver ta lån eller ej. Huruvida solceller blir lönsamt eller ej med dessa förutsättningar beror på föreningens förutsättningar samt de faktiska offerter man får in.

Om man då kommer till att solceller med nya lån sänker kommande överlåtelsepriser så håller jag med om att de borde göra det men jag tror inte att de faktiskt kommer att göra det. Om man som köpare kan härleda nya lån till en solcellsanläggning tror jag att man som köpare kommer anta att föreningen/styrelsen gjort beslutet på ekonomiskt fördelaktiga grunder, varvid investeringen i solceller inte är olönsam samt att överlåtelsepriset inte kommer bli lägre pga detta.
Svara med citat