Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-08, 19:12
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Förråd räknas in i andelstal i brf

Jag tror inte att det är så:
Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Andelstalet (i vilket lokaler/förråd normalt inte räknas in) ska styra avgifternas storlek bland annat genom fördelning av driftskostnaderna.
Förråd kan visst vara med i andelstalen. I vår förening har varje lägenhet ett förråd. För vissa lägenheter är förrådet i lägenheten, för vissa andra finns det utanför i en hel "förrådslängä", och för ytterligare fler finns det på egen tomt. Mitt förråd (på min tomt), kan jag inte välja att lämna till föreningen för att någon annan ska ha användning för det, lika lite som jag skulle kunna göra det med mitt badrum.

Men i detta fall med vinden, ta en boende en del av den gemensamma ytan i föreningen. Vilket rent logiskt borde påverka andelstalen. Jag tycker inte att styrelsen gjorde fel när de godkände det, samtidigt som det inte är fel att låta stämman bestämma om detta.

I vår förening, där styrelsen (i vilken jag är ordförande) godkänner att de boende inreder vinden, argumenterar jag att det är bra att de boende gör det eftersom vi ibland har takläckage. Om vinden är oinredd, kan kostnaden för reparationen med läckaget blir väldigt hög, eftersom inget försäkringsbolag vill försäkra sådana skador. Om vinden är inredd, kan den boende upptäcka ett eventuell läckage väldigt tidigt (vilket hänt minst 2 gånger).

Senast redigerad av Admin: 2014-08-04 klockan 16:41.
Svara med citat