Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-02, 02:11
motpol motpol är inte inloggad
Bannad

Reg.datum: Apr 2008
Fråga

Hej!

För det här forumet är väl en offentlig monolog mellan dig, dig och några få skribenter - därav tilltalet.

Upptäckte den här domänen för ca ett halvår sedan genom Google när jag sökte runt på olika sajter om ämnet bostadsrätt. Sajten kanske inte hamnade i topp men den dök upp lite då och då. Länkarna sållades dock bort utan kontroll av målsidan. Tänk vad det mänskliga psyket är fenomenalt på mönsterigenkänning (och bortselektering) utifrån sökmotorers sammanfattningar.

Nåväl - tillslut tog nyfikenheten överhanden (redan för ett halvår sedan) - sajten tycktes täcka in det mesta från A till Ö utan att det riktigt gick att lista ut någon röd tråd. Alltså blev uppgiften att hitta den röda tråden. Sajten hotpot.se bjöd redan då på en stunds underhållning med leenden från min sida (dessväre på författarens bekostnad).

Men det positiva och det att egentligen helt ta fasta på: vilket otroligt engagemang och patos! Vilken kraft att räkna med om energin riktas kollektivt i samma riktning! En önskan om förändring till det bättre. Dessutom parad med ett hjärta som symbol - den största kraften av de alla, dvs kärleken.

Samtidigt så skriker hela sidan: "jag vill ha sista ordet"! Och det skall du få, rentav kommer du att få i egenskap av administratör eller som Sydsvenskan uttrycker det: "arbetar med sökmotorer och kan mycket om internet".

Nu till saken: flytta från bostadsrätt om du vill få 100% kontroll på ditt boende. Bo kvar och utnyttja din enda röst i demokratisk ordning om du hellre föredrar det! Men sluta upp med offentliga monologer som inte värvar ytterligare röster för din sak. Jag tillhör inte din förening och kan alltså inte köpas eller värvas. Och de röster du eventuellt värvar bland dina grannar/HSB-medlemmar med detta forum kan du ju själv summera efter er stämma. Ett lågt röstetal för din sak är inte en konspiration eller tecken på mygel. Det är vad vi svenskar kallar demokrati. Lycka till på stämman i april!

Med fortfarande leende hälsningar
MOTPOL

PS. Jag är en tidigare styrelseledamot i en Brf och anser att den största utmaningen är att få engagemang över huvud taget. Ditt engagemang är ju en drömsituation för en styrelse. Engagemanget måste dock dessvärre möta den krassa verkligheten och kanaliseras i gripbara förslag som går att ta ställning till med ett ja eller nej på en stämma. Däremellan är rodret överlämnat till en styrman (må vara kollektiv styrning av en styrelse). Men denna "styrman" har samtidigt det fulla ansvaret inför stämman (och sveriges lag)! Enskilds medlems engagemang kan aldrig ersätta ansvaret styrelsen är skyldig att axla. Det finns en hel palett med löpande frågor som måste lösas paralellt med positiva och nödvändiga förändringar ivrigt påhejade av engagerade Brf-medlemmar! Forsätt alltså - men omvärdera din roll något! För övrigt är de löpande frågorna som dyker upp i grund och botten samma frågor en villaägare ständigt stöter på - eller hur? Fastighet som fastighet.

Senast redigerad av Admin: 2008-04-02 klockan 07:47. Anledning: Raderat ref. som Motpol bara lagt in i syfte att osakligt angripa annan medlem i forumet i strid med forumets enkla regler
Svara med citat