Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-12, 21:41
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Fördelar/nackdelar

Hej Anders

Jag själv är ordförande i en Riksbyggen förening. Vi har alltås en Rb-representant i styrelsen. I flera år har en stor del av min energi gått åt att reda ut problem som Riksbyggen ställt till med. Alla problem var egentligen kopplade till att vi köpte massa tjänster från Riksbyggen. Lär mer om detta på http://hotpot.se/riksbyggen_forvaltning.htm.
Många fakturor från Rb var märkliga. Och varje gång ställe representanten på Rbs sida, och försvarade falturorna.

Nu har läget ändrats radikalt. Vi köper inget mer från Rb (nästan). Vi har valt bort Rb för den ekonomiska och tekniska förvaltningen. Och vi letar själva efter leverantörer för alla små jobb som ska göras.

Så nu använder vi representantens expertis, och eftersom vi köper inget från hans företag längre, får han inte ens en chans att hamna i en jäv situation.

Det är en modell som jag har beskrivit i flera andra inlägg.

Varför inte lämna Riksbyggen och bli av med representanten helt? Jag vet inte hur länge jag kommer att bo kvar i denna förening. Jag vet inte om styrelsen i framtiden kommer att vara lika mycket aktiv och på hugget i framtiden. En lat styrelse kan luta sig mot Riksbyggen (eller HSB), köpa deras tjänster och löta Riksbyggen/HSB ha kontroll. Det är praktiskt att göra. så. Men det är inte gynnsamt för föreningens och medlemmarnas ekonomi.
Svara med citat