Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-23, 20:44
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag har följt denna tråden en tid, och måste erkänna att det är svårt att hålla huvudet kallt och bena ut alla paragrafer.

Men jag tror att ni kommit fram till i princip så som vi i vår förening använder oss av regelverket, nämnligen:

Att delägarskap visst är okej.

Admin:s slutsats rörande medlemsskapet tolkar jag däremot annorlunda. I fallet med de tre syskonen, torde den som bosätter sig i lägenheten först, vara föremål för medlemsansökan. Inte de andra. De står enbart som delägare till lägenheten.

Detta eftersom stadgaren tar sikte på att du måste vara permanent bosatt för att vara medlem.

När sedan syskon nr 2 ska tillträda lgh, urträder syskon 1 som medlem, och syskon 2:s medlemsskap prövas. O s v .

Jag kan inte se hur detta förfarande skulle strida mot vare sig bostadsrättslag eller stadgar.

Hade det varit annorlunda, att som föreslagits tidigare i trådarna enligt nedan, faller på orimligheter, eftersom:

1) En idé var att flerägarskap inte var tillåtet. Detta faller som argument eftersom vår förening, flera andra föreningar jag känner till, och dessutom bankerna, idag många gånger kräver fler ägare vid köp av lgh, om den inflyttande ej har tillräcklig ekonomi själv.

2) Skulle alla delägare, även de som icke "permanent bosatt sig" i lgh, vara medlemmar, ja, då ballar det ur kraftigt vid omröstningar, eftersom VARJE MEDLEM HAR EN RÖST, men, BOR MAN I SAMMA LGH (tillhör samma hushåll), så får den lgh endast tillräkna sig en röst.

Man kan ju inte påstå att externa ägare (syskon 2 och 3 i detta fall) tillhör samma hushåll som syskon 1, och då skulle det ju bli en paradox. Alla tre skulle kunna hävda rösträtt på stämma i kraft av sina medlemsskap.

Säg nu att det inte finns fler krångel i denna frågan....
Svara med citat