Visa ett inlägg
Gammal 2009-07-07, 10:58
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Balkong, är den en del av lägenheten?

Just frågan om klinker på balkong kan vara lite komplicerad, som jag ser det. För det beror i hög grad på balkongens konstruktion och i synnerhet på materialet den består av.

Klinker, fix och fog fyller inget våtskydd. Utan tvärtom binder det vatten. Det vill säga vattnet får svårare att dunsta uppåt. Detta kan medföra att färgen på balkongens undersida flagnar. Att köldgrader på vintern kan komma att "spränga" loss klinker, fogar och fix.

Jag föreslår istället att man istället använder avjämningsmassa och bygger ett litet fall som får regnvatten att rinna av över balkongens yttersidor. Fallet kan vara nästan hur litet som helst. Sedan primar man detta och målar balkongen med en tvåkomponents epoxifärg. Ovanpå detta kan man då lägga en trätrall t ex.

Klinker kan ju passa bra på en inglasad balkong utan att dessa problem ovan behöver uppstå.

För att återgå till ursprungsfrågan, "Vad gäller?"

Vad det gäller en inbyggd balkong s k. Loggia, så anses golvytan vara en del av lägenhetsytan och i det fallet är det precis som du säger Kubben, det är en del av lägenheten. Detta finns utslag på från den tidigare Bostadsdomstolen. Detta kan ha ändrats, för förhållandet jag refererar till är från 1960 talet.
I fall detta även gäller inglasade balkonger känner jag inte till men det förefaller ju som att det borde vara så eftersom likheten med en Loggia är uppenbar. Men man vet aldrig.

Däremot skiljer sig "vanliga" balkonger från Loggior då de ej räknas in i lägenhetsytan. Det finns även skillnader mellan balkonger som har en balkong ovanför sig och balkonger som inte har det. Så balkonger är ett kapitel för sig.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 10:23.
Svara med citat