Visa ett inlägg
Gammal 2017-09-26, 12:55
Föreningstjafs Föreningstjafs är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2017
Standard Tjafs med föreningen

Hej!

Jag bor i en tvåa om 45 kvm, har en pågående renovering där gammalt kök rivs, så det s.k. köket blir ett sovrum och nytt kök byggs upp i det andra rummet som är betydligt större och då även fungerar som kombinerat kök och vardagsrum. I samband med denna renovering så måste avlopp och vatten dras från det angränsande badrummet genom bärande vägg och då måste även detta renoveras, jag har fått godkänt att genomföra allt av föreningen med villkoret att det utförs av behöriga hantverkare, särskillt för våtrum. Därutöver har jag skrivit under stadgarna som säger följande: ”El-, VVS-och våtrumsarbeten skall utföras av behörig innstallatör eller behörigt företag.”

Så nu kommer vi till tjafset. Badrumsrenoveringen utförs privat av en nära kompis pappa, han arbetar med detta till vardags men våtrumscertifikatet ligger hos bolaget som han är anställd från. Föreningen tjafsar nu om att han måste ha det, jag har dock varit i kontakt med Bygg- och Keramikrådet samt mitt försäkringsbolag som båda menar att det inte finns några krav på detta, så länge det dokumenteras och sker fackmannamässigt. Vi har fotograferat allt jobb och har sparat alla kvitton på detta.

Nu behöver jag information för min VVS-hantverkare om vart han stänger av vattnet då han ska dra om rör och avlopp i min lägenhet och då behöver stänga av detta för alla under ett par timmar. Föreningen ger mig dock ingen info utan slänger med följande:

Vi är starkt oroade då arbetet enligt din beskrivning nedan utförs av hantverkare som själva saknar godkänd behörighet för våtrum. Vi befarar att det också innebär att ansvarsförsäkring saknas.
Vår uppgift som föreningens styrelse är ju att tillvarata alla medlemmars intressen och att förvalta föreningens fastighet och dess ekonomi.

Uttalandes du citerar från Bygg- och Keramikrådet saknar betydelse då det i första hand är föreningens stadgar som gäller. I stadgarna, § 20 sista stycket, som du tidigare åtagit dig att följa, står följande att läsa:

”El-, VVS-och våtrumsarbeten skall utföras av behörig innstallatör eller behörigt företag.”

Med hänvisning till detta uppmanar vi dig att se till att de som utför arbeten har de behörigheter som behövs.

Hur hanterar jag detta? Arbetet sker ju fackmannamässigt och han är "behörig" men saknar våtrumscertifikatet som ligger hos hans arbetsgivare.. Dessutom dokumenteras allt noggrant. Jag tvekar inte en sekund på att allt kommer bli klockrent genomfört men vet inte hur jag hanterar det med föreningen..

Har varit otroligt många turer fram och tillbaka och mycket skit med specifika styrelsemedlemmar men orkar inte ta upp allt nu utan håller mig till det viktigaste.

Kan påpeka också att det gamla badrummet som nu är rivet var fullt av vattenskador och olagliga material samt direkt brandfarliga elkopplingar så den senaste badrumsrenoveringen, sanktionerad av styrelsen och genomförd i samband med stambyte var ett enda stort svartbygge. Jag har en stark känsla av att de döljer något och vill kunna lägga ansvaret för sitt skitjobb på hantverkare som korrigerar svartbygget..

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Svara med citat