Visa ett inlägg
Gammal 2014-01-03, 22:25
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Släpp det, jag skriver inte specifikt till dig. Mina råd är allmänna.
Ok om du slutar måla fan på väggen om hur illa min förening kommer att se ut om tio år.
Citat:
Konstigt att du Kluringen skriver så här, när du samtidigt värderar din egen förenings ekonomi utifrån överlåtelsepriser/m2.
Jag värderar min förening ekonomi utifrån våra framtidsprognoser att vi kan hålla en någorlunda jämn avgiftsnivå över tid. Överlåtelsepriserna som har blivit helt sjuka är det marknaden som styr. Ibland tänker jag att det är lite korkat att bo för så mycket låsta pengar. Man får mycket eget hus och tomt i en närförort för de pengarna. Men jag trivs här, vilket hindrar mig från att flytta.
Citat:
Sant är att vi i bostadsrätt sitter på dubbel risk, i och med att föreningen har lån, och därefter vi själva. Och det till historiskt höga nivåer. Därför krävs det att styrelsen aktivt funderar över vad detta innebär, när den försöker uppfylla sitt uppdrag i enlighet med § 1 i stadga.
Styrelsen ska inte lägga sig i medlemmarnas privatekonomi. De ska uppfylla sitt uppdrag i enlighet med § 1 genom att förvalta förenings hus på bästa sätt.
Citat:
Vissa tycker att de lyckats bra med detta villkor, när medlemmarna får betala kapitaltillskott. Jag tycker att kapitaltillskott är det ultimata beviset för att styrelsen misslyckats med sitt uppdrag. Frivilligt eller inte.
Det är lika illa att ta ut kraftiga överavgifter som endast tryggar nästa generations välmående.