Visa ett inlägg
Gammal 2019-03-07, 21:33
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Man kan också vända på det och fråga sig vad en styrelse utan möjligheter skulle kunna göra exempelvis om en medlem köpt en lägenhet enbart i syfte att hyra ut den och tjäna pengar?

Styrelsen har två val.

Antingen ser man åt ett annat håll och låter det fortgå, och då är det fritt fram för vem som helst att göra samma sak (likabehandling gäller). Föreningen kan då på sikt bli något annat än vad stadgarna anger.

Eller så får styrelsen processa detta enligt konstens alla regler till en kostnad för föreningen och naturligtvis blir det också en kostnad för den som hyr ut (som får betala sin självrisk för juristhjälp etc).

En styrelse som förlorar tvister för att de gör fel, har en agenda mot vissa medlemmar eller missbrukar sin ställning kostar ju pengar i onödan för ALLA medlemmar. Att en sådan styrelse bör ersättas av en ny bör ju ALLA medlemmar inse om de har intresse in sin boendeekonomi. Det innebär inte att man lägger sig i någon annan medlems problem med styrelsen utan att inse att styrelsen också slösar bort MINA surt förvärvade slantar genom att missbruka sin ställning.

Så min fråga till er som drabbats av en sådan styrelse - hur för ni dialogen med andra medlemmar? Utifrån ert eget perspektiv? Utifrån föreningens/alla medlemmars perspektiv? Jag tror det är ineffektivt att göra det från ett "eget perspektiv" om man vill ha förändring.
Svara med citat