Visa ett inlägg
Gammal 2018-11-08, 13:45
Inneboende Inneboende är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2018
Standard

Det blev naturligtvis en negativ reaktion när jag undrade via vår interna mail-lista om vår "arbetsplikt".
Först bestämmer man en låg hyra på andelstalet = kvm. för att med medlemmars arbete täcka upp kostnader för drift, avancerade reparationer och renoveringar och sen ska man arbeta per boende, inte per kvm. Allt detta jobb borde väl rimligtvis beräknas på kvm vilket kostnaden hade gjorts om arbetet lagts ut. Jag har en mellanlägenhet så det berör mig inte så mycket, men att två personer i en mindre lägenhet ska jobba 60 timmar och en i en tre gånger(!) så stor boende person med 30 timmar.
Jag förstår på alla svar att man ska gå in med marknadsmässiga hyror och sen sänka med arbete, men när styrelsen sitter på de stora lägenheterna som tjänar på detta, då är intresset noll.
När man nu räknat med att driva föreningen med jobb, finns det något sätt att de endast inneboende ickemedlemmar kan räkan med färre timmar? De som bara sliter på tvättmaskiner och lite gemensam el.
Att få en ändring finner jag för osannolikt och jag har inte orken att prova lagligheten i förvaltningen. Men ni är väldigt duktiga här och har ni något svar på följande?:
1: Kan föreningen tvinga boende vuxna, barn eller makar, som inte har någon ekonomisk vinning i föreningen att utföra avancerade arbeten på fastigheten då hyran från början är baserad på arbete.
2: Kan man räkna deras jobb som svartjobb? Föreningen tjänar ju pengar på dem.
3: Vad händer om en boende ickemedlem skadar sig allvarligt eller i värsta fall aldrig mer kan stå till arbetsmarknadens förfogande?
Svara med citat