Visa ett inlägg
Gammal 2018-06-13, 11:00
ninjaskurk ninjaskurk är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Om man emotsäger betalning av en faktura och det kommer påminnelser så behöver man inte påtala det igen då man agerat mot ursprungsfakturan. Om man hela tiden skickar en ny så tror jag ingen tingsrätt döma till ens nackdel om man påtalade ett par tre stycken och sedan bara struntade i resten.

Exakt så har jag också förstått det, om man kolla på regler om bestridan om faktura så ska man endast överklaga igen om det kommer från en ny instans, exempelvis inkassoföretag eller kronofogden. Då kan man inte få betalningsanmärkningar för bestridan.

En liten uppdatering på fallet är att den nya HSB representanten tog upp frågan med deras egna jurister, som då inte kunde säga att det var "solklart" att föreningen kunde krväva mig på pengar. Föreningen måste då ta in extra juridisk hjälp, som inte ingår i medlemskapet utan debiteras separat. Så vi får se vad föreningen svara på detta.

En sak fick jag dock reda på. Enligt juristen så om inte skälig tid hade givits för mig att rätta till problemet (installationen utfördes samma dag som jag fick reda på det via telefon) så kunde fakturan ur detta hänseende vara felaktig.
Svara med citat