Visa ett inlägg
Gammal 2017-09-11, 10:04
Ulrik Ulrik är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2016
Standard

Det jag lärt mig är att insats och grundavgift är samma sak.

Nå, på 50-talet var den totala grundavgiften i en nybildad brf 39 000 kr. I en av lägenheterna var den framräknade grundavgiften 2 141 kr. Allt enligt den ekonomiska planen från den tiden.

Går vi nu fram till vår tid ser jag att man vid beräkningen av månadsavgifter för året 2012 för samma lägenhet angett 2011 års grundavgift på 1 733 kr. Grundavgiften för denna lägenhet blir under följande år: 2013 - 1 820, 2014 - 1 911 och 2015 - 1 968 kr. Grundavgiften är således lägre än på 50-talet men växer nu för varje år.

Här skulle man väl kunna tala om att grundavgiften alls inte är detsamma som insatsen? Insatsen ändras aldrig. Men vad är då grundavgiften, och vad är det som gör att den växer? Man måste tydligen ta hänsyn till den när man bestämmer månadsavgifterna. Men varför inte då i stället kalkylera med t.ex. ökade driftskostnader, som ju då betingar en ökning av månadsavgifterna under kommande år? Hu kommer grundavgiften in i månadsavgiften?

Jag blir inte heller klok på lägenheternas andelsvärde. Hur dessa räknats fram är dolt för den som läser den ursprungliga ekonomiska planen från 50-talet. Man har inte använt sig av lägenheternas storlek, den saken är klar. Men vad har man använt i stället, och varför har man inte någonstans i planen redovisat detta och hur man tänkt? Är sådant hemligt för föreningarna?

Jag kan ju bara ge tusan i allt detta och i stället titta efter i årsredovisningen och få ett hum om ifall månadsavgifterna behöver höjas. Så och så mycket måste tas in för att täcka driften och annat. Men jag är nyfiken och vill ha reda på hur det egentligen ser ut.
Svara med citat