Visa ett inlägg
Gammal 2017-02-18, 20:13
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Bra synpunkter! Försöker svara:

Citat:
Så här står det i broschyren 2016: "Bostadsrättens andel av de amorteringar som föreningen gjort under innehavstiden får räknas med, utom sådana amorteringar som finansierats genom nya lån." Jag tycker det verkar som i Haralds fall det är just genom nya lån som amorteringen blir möjlig. Att man trixar med olika konton förbättrar inte situationen.
Här trixas inte med några konton. Det är inte genom nya lån som amorteringen blir möjlig. Det är via avgifterna som det blir möjligt att amortera. Däremot blir det möjligt att (tex) lägga om taket med ett lån. Förstå skillnaden!

Skillnaden är att BEFINTLIGA medlemmar har ju amorterat = de får avdraget. KOMMANDE medlemmar får OCKSÅ avdraget - men först sedan de betalt lånet som togs för takomläggningen.

Rättvist och korrekt!

Citat:
Lagstiftarens syfte skulle enligt Harald vara att bl.a. underlätta kapitaliseringen (= öka förmögenhetsvärdet) i en bostadsrättsförening. Men om man lånar 1 mkr och samtidigt amorterar 1 mkr blir ju förhållandet oförändrat när det gäller kapitaliseringen.
Se även mitt svar ovan för klargörande! Visst blir det samma sak om man lånar en miljon och amorterar en miljon, men det var ju bara halva beskrivningen. Sant var ju att först har man tagit in 1 miljon från NUVARANDE medlemmar, de har därmed rätt till avdrag. KOMMANDE medlemar får lika när nästa lån är betalt o s v.

Citat:
Harald påstår att det inte är fråga om skatteplanering eftersom syftet inte är att undvika skatt. Men det är väl precis det det är frågan om. För en enskild bostadsrättsinnerhavare blir ju skatten vid en försäljning mindre ju fler avdrag som man kan utnyttja.
Detta är inte skatteplanering i ordets rätta bemärkelse, eftersom föreningen agerande inte påverkar föreningens skatt. Däremot så påverkar det vars ens skatt efter försäljning, men det funkar bara om dessa medlemmar på riktigt har bidragit via avgifterna till gjorda amorteringar. Detta är haken som kan vara svår att förstå. För att funka måste föreningarna upp i avgiftsnivå så att de klarar av att amortera!

En detalj:
Skatteverket i Västerås är de som är ansvariga för denna del av våra skatter. Förra året gjorde de ett antal förtydligande kring just kapitaltillskott i bostadsrätt. För att kommunicera ut detta till branschen så var HSB, SBC m fl kallade i omgångar till Skatteverket i Solna för genomgång och information. Även jag fick en kallelse och var givetvis på ett av dessa möten.

Jag skriver inte om hitte på och jag är heller inget troll som är bitter på min styrelse i största allmänhet. Jag skriver om verkligheten och försöker förklara så att fler föreningar kan bli bättre. För det behöver vi.
Svara med citat