Visa ett inlägg
Gammal 2013-01-04, 17:32
balis balis är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2013
Standard

Är inte tanken med underhållsfonden att resultatet inte ska belastas det enskilda året som underhållet utförs, utan att det istället ska bokföras mot underhållsfonden? Har jag exempelvis gjort en avsättning under 5 år på 450 000 kr totalt till underhållsfond är väl tanken att den dag jag utför en åtgärd för 450 000 kr så ska inte detta belasta resultatet det året jag utför åtgärden utan det ska istället bokföras mot underhållsfonden. Annars får jag ett minusresultat på 450 000 kr det år som åtgärden utförs.

När det gäller att föreningen bör höja avgiften för att årligen kunna sätta av 92 000 kr i faktiska pengar ser jag ett problem i att avsättningen utgår från en schablon på 20 kr/m2 och år som står i stadgarna och inte på det faktiska underhållsbehovet. Det innebär att det finns en risk att vi i så fall sätter av pengar utan koppling till det faktiska underhållsbehovet. Ett nytt hus som endast är fem år gammalt har antagligen inte så stort underhållsbehov förrän på längre sikt, vilket kanske motiverar en mindre avsättning per år. Tydligen har ingen underhållsplan tagits fram varken av styrelsen eller det byggföretag som har byggt huset.
Svara med citat