Visa ett inlägg
Gammal 2009-07-05, 12:23
Peter B Peter B är inloggad nu
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Tack för svar!

Jag har tittat närmare på saken och kommit fram till att det inte finns något som helst problem över huvud taget med att använda och sprida de styrelseprotokoll som styrelsen valt att göra tillgängliga för medlemmarna, eftersom styrelsen beslutat att offentliggörandet av dessa dokument inte kan vara till nackdel för föreningen. Dessa kan jag som medlem använda fritt och visa för andra i likhet med stämmoprotokoll.

Annorlunda kan det förhålla sig med de erinringar jag riktat till styrelsen m a a de stadgebrott de begått. Rent formellt har jag inte tillgång till dessa som medlem, eftersom styrelsen inte valt att infoga dem i något protokoll, som de sedan offentliggjort för medlemmarna. Jag kan alltså heller inte som medlem känna till att någon revisor alls gjort någon extra granskning och riktat skrivelser till styrelsen.

Hur är det med kommunikationen mellan revisorer och styrelse? Är det så att revisorn bara kan kommunicera med styrelsen och den kommunikationen faller under såväl styrelsens som revisorns tystnadsplikt så länge styrelsen (!) inte väljer att visa öppenhet mot medlemmarna och offentliggöra den för dem? Handlar det här om en intern skrivelse som faller under tystnadsplikten?

I boken Revision – Praktisk handbok för revisorer i ideella föreningar, bostadsrättsföreningar, ekonomiska föreningar av bl a Björn Lundén skrivs det faktiskt en hel del om revisorns tystnadsplikt, som om den vore absolut (s. 112).
Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin
Det som förvånar mig i denna historia är att föreningen har offentliga styrelseprotokoll. Inte för att det i sig är något märkligt med detta, men offentliga styrelseprotokoll brukar inte finnas i föreningar där styrelser för medlemmarna bakom ljuset.
Jo, det är en historia för sig. Låt oss säga att det beror på naivitet och överdriven föreställning om sin egen förträfflighet och ofelbarhet hos styrelsens ledamöter.
Svara med citat