Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-25, 17:06
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Säga upp Riksbyggen

Hej Jerry

Jag tror inte att det stämmer att det behövs 2 st. stämmobeslut i följd för att lämna Riksbyggen.
Så är det: Er förening är medlem i "Riksbyggen intresseförening". Denna "Riksbyggen intresseförening" är en ekonomisk förening. I deras stadgar står det följande i §4:

"[...] Utträde kan ske endast i slutet av räkenskapsår och efter sex månader dessförinnan gjord skriflig uppsägning. [...]"

Så, om ni har normalt räkenskapsår och säger upp föreningens medlemskap i Riksbyggen nu, kommer det att ske 20081230. Om ni väntar tills efter den sista juni i år för att säga upp medlemskapet, kommer medlemskapet att upphöra 20091230.

För att veta säkert: kolla med Riksbyggen, det är det bästa.

Sen är det detta med stadgarna. §45 hindrar att ändra stadgarna mot Riksbyggens vilja. Det är inte alltid så att de opponerar sig i alla fall. För att byta ut stadgarna helt, är det förmodligen bäst att:
- säga upp medlemskap i Riksbyggen (styrelsebeslut)
- hinna med 2 stämmor innan årskiftet, där ni tar beslut att anta nya stagdar fr.o.m. 20090101.

Jag tror att detta är rätt. Men det är bara att kolla med Riksbyggen, de måste kunna svara på dessa frågor. Om du tycker att det är jobbigt att fråga för att ni är så arga att ni inte pratar med varandra, kan jag göra det.

För information: Jag är ordförande i en Riksbyggen brf (www.liljantyreso.se) och vi har sagt upp den ekonomiska förvaltningen med Riksbyggen (numera MBF), samt har sagt upp den tekniska förvaltningen. Däremot är vi fortfarande medlemmar för orsaker som jag kan gå närmare in på en annan gång.
Hälsningar
Francois

Senast redigerad av Admin: 2009-03-26 klockan 02:45. Anledning: Justerat länkfel
Svara med citat