Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-12, 15:41
Klar Klar är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2019
Arg Bottenplan och insyn i lägenhet

Hej,

Jag och min sambo bor på bottenplan i en bostadsrättslägenhet. Precis utanför vårt fönster har vi en kulle som (jag tror) är där för att ge oss insynsskydd från grannar och bipasserande.

Tyvärr så har denna kulle gett lite en motsatt effekt då den har blivit hela områdets pulkbacke på vintern. Grannar ifrån hela området (vi pratar massvis med barn och vuxna) turas om att använda kullen och de befinner sig 20-30cm ifrån vårt fönster. Många barn ställer sig och tittar in i vår lägenhet. Många barn (och vuxna) använder vår altan för att ta sig upp på kullen och allmänt skippar att ge oss ett "privatliv".

Vi ber om och om igen dessa familjer att visa respekt och även om de ofta gör det så kommer nya familjer ständigt, så det har ingen direkt effekt.

Vi har därför ställt frågan till föreningen om hjälp och kommit med förslaget att plantera buskar utanför vårt fönster för att ge oss 1-1.5 meter avstånd minst för att öka vår trivsel. Detta har föreningen nekat till.

Min öppna fråga: Har man några rättigheter här alls? Finns det något som säger att vi har rätt till en lägenhet med en viss "privat-het" eller får vi bara gilla läget? Vi antar att de får neka vår förfrågan, men har vi någon annan rätt vi kan trycka på?

Hur skulle ni hantera situationen?

Vänligen,
Daniel

Senast redigerad av Klar: 2019-01-12 klockan 15:41. Anledning: *rättstavning
Svara med citat