Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-09, 22:29
Peter B Peter B är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard Gäller styrelsens lydnadsplikt även negativt?

Det här kanske är en något abstrakt, hypotetisk eller närmast filosofisk fråga, men den kan ändå vara värd att diskutera eftersom det finns gott om självsvåldiga och maktfullkomliga styrelser i landets bostadsrättsföreningar.

SBC (aka Bostadsrätterna) säger följande om den lydnadsplikt som styrelsen har:
Citat:
Ursprungligen skrivet av SBC
En grundläggande princip för en bostadsrättsförening är att det är föreningsstämman som är det högsta beslutande organet. Av det följer en "lydnadsplikt" för styrelsen att följa och verkställa de beslut som stämman fattat så länge dessa inte strider mot lag eller stadgar. Skulle stämman fatta beslut som strider mot lag eller stadgar får styrelsen inte verkställa dessa, vilket det är styrelsens sak att kontrollera. En styrelse kan aldrig skylla på stämman.
Jag har varit med om att den här aktualiserats några gånger under min tid i styrelsen, då stämman fattat beslut om åtgärder, som skulle vara lagstridiga om de också verkställdes av styrelsen. Vi valde vid dessa tillfällen att bara låta bli att göra något och det blev väl inte så mycket diskussion om det i föreningen, eftersom få känner till lydnadsplikten och de flesta inte gärna ifrågasätter vad styrelsen gör.

Nu har jag lämnat styrelsen och har istället problem med en styrelse som fattar beslut som innebär förändringar och nyinköp och därför enligt lag ska fattas av föreningsstämman. Det jag då undrar är om lydnadsplikten kan åberopas negativt, dvs. ungefär att
styrelsen får inte verkställa något som inte beslutats om av föreningsstämman.
Det här skulle i så fall naturligtvis inte gälla nödvändigt löpande underhåll, men alla andra åtgärder, där naturligtvis gränsen kan vara svår att förstå för en lekmannastyrelse.

Kanske kan frågeställningen upplevas som lite underlig och – som sagt – hypotetisk, men det skulle kunna vara pedagogiskt att använda ett tydligt begrepp i kommunikationen med styrelser som har lite svårt att förstå fundamentala omständigheter som reglerar styrelsens handlingsfrihet.
Svara med citat