Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-14, 21:48
merbzt merbzt är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Jag var med och förlängde avtalet med föreningens befintlig leverantör. Jag vet inte riktigt om jag tror att en generell upphandling är det bästa. Det mest kostnadseffektiva är nog att utvärdera de system leverantörerna har och matcha det mot det behov föreningen har och kolla på pris sen. En dyrare lösning kan ju vara mer ekonomisk än en billigare om tjänsterna passar föreningen bättre.

Min uppfattning är dock att det alltid kommer finnas ett gap mellan vad leverantörerna erbjuder och vad föreningen behöver. Då får styrelsen täcka upp för detta. Det exempel jag har på det är köhantering till p-platser och förråd. Den ekonomiska förvaltaren lyckades glömma bort en parkeringsplats så föreningen förlorade en intäkt. De lyckades även att frångå turordningen i kön när det gällde fördelning av platser. Leverantörens system för köhantering var synnerligen undermåligt men förmodligen så levererade de tjänsten tillräckligt för att uppfylla avtalet.

Sen så tror jag att leverantörernas svar på en anbudsförfrågan är deras lätt modifierade standardanbud och då får man ändå gå igenom och se om det matchar det man frågade efter.
Svara med citat