Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-29, 12:10
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Cool Egentligheter

Citat:
Ursprungligen skrivet av Supersonical Visa inlägg
Hej, vi är en ny etablerad förening som har Riksbyggen som förvaltare. Den byggande styrelsen har skrivit på ett gäng avtal med Riksbyggen förvaltning som innefattar en rad egentligheter men också denna punkt med blockuthyrning av våra garage.

Som jag förstått det så hyr våran förening ut alla våra garageplatset till Riksbyggen som i sin del hyr ut dessa tillbaka till oss medlemmar. Vi förstår inte syftet med detta ...
Du är nog inte den första som stått undrande över Riksbyggens egentligeter under historien men detta att låta BRF hyra ut alla sina garageplatser till förvaltaren (RB) som sedan hyr ut dom till BRH har jag nog aldrig tidigare stött på.

Nu spekulerar jag bara men jag utgår ifrån att hyran per garageplats som RB betalar är lägre än vad marknadsvärdet på garageplatser är i närområdet.

Föreningens fördel kan vara den att BRF får en fast inkomst per år för garagen och överlåter därmed uthyrningsverksamheten till förvaltaren.
Styrelsen behöver alltså inte tänka på att leta ny hyresgäst bland medlemmar eller bland grannfastigheter.

Tror att moms skall bara erläggas på garageplats uthyrd till icke-medlem.

BRFs nackdel blir givetvis att inkomsterna på garageplatserna inte blir lika höga. Vinstmarginalen tillfaller förvaltaren.
BRF måste underhålla garagen oavsett till vem medlemmarna betalar garageplatsen.
Svårt för styrelsen att få ett helhetsgrepp över upplägget. Vad tjänar BRF bäst på? Att hyra ut garageplats och skriva avtal är egentligen inte så svårt.
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat