Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-27, 07:52
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Jag tar inte ställning till hur eller vad föreningen får göra. Jag ser endast till regelverket för badrum o s v.

Eftersom det är försäkringsbolagens regler som sätter agendan för en BRF och inte GVK, eftersom det handlar om godkännande av en framtida skada som ersättningsbar eller inte, bör kanske föreningen vid ingrepp försöka klargöra hur försäkringsbolagets regler ser ut. Det gäller då det försäkringsbolag man råkar ha när man råkar ut för den framtida skadan.

Försäkringsbolagen har ju särskilda regler för åldersavdrag exempelvis. Så om föreningen gör ett ingrepp i ett badrum som är 15 år eller äldre blir normen för återställandet väldigt låg.

Jag tror att för den som vill ägna sig åt hårklyverier i en eventuell process, finns det goda möjligheter i ärenden av denna art.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
... föreningen skyldighet att återställa allt till ursprungsskick eller bättre. Om detta inte görs kan du anlita en hantverkare på föreningens bekostnad och åtgärda de brister som uppstår i din bostad efter ingreppet. Om föreningen inte betalar denna kostnad har du möjlighet att reglera kostnaden via din årsavgift. Om sedan föreningen beslutar för att driva ett sådant ärende vidare kommer föreningen att ha små möjligheter att få rätt i en högre instans.
"ursprungsskick" är en springande punkt. Varje fall är unikt. Det går inte att göra några generella utsagor här på forumet. Utan man behöver göra en besiktning av varje ifrågasatt fall.

"Om detta inte görs kan du anlita en hantverkare på föreningens bekostnad och åtgärda de brister som uppstår i din bostad efter ingreppet", handlar du på detta vis kan du bli ersättningsskyldig privat för de merkostnader som inte ingår i ursprungligt skick. Så är handlingssättet från försäkringsbolagens sida.

"Om sedan föreningen beslutar för att driva ett sådant ärende vidare kommer föreningen att ha små möjligheter att få rätt i en högre instans."
Föreningen har förmodligen lika stora möjligheter att få rätt som ett försäkringsbolag har. Och i fråga om försäkringsbolag tror jag att det med säkerhet finns prejudicerande fall att rätta sig efter. Personligen har jag aldrig sökt efter ett sådant fall, men det finns det säkert någon annan här på forumet som är kapabel till.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-26 klockan 20:15.
Svara med citat