Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-08, 17:19
SEE SEE är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Minoritetsrevisor - Ansvarsfrihet?

Styrelsen där jag sitter i har noll koll... Jag som har absolut minst juridisk bakgrund får kolla upp och försöka så vitt det går styra upp alla galenheter.

Ordföranden lovar bort saker, ger sig in att förhandla om hyrorna till våra hyresgäster (trots att han kan INGET om förhandlingar i de frågorna) m.m.

För över ett år sedan fick föreningen två vattenskador (en av dem nämns nedan), dessa betalades glatt utan att någon vidare undersökning gjordes vems felet var. En av skadorna var Karlsson (fig. namn) som hade en rörfirma hemma hos sig för att byta kran. Något gick snett och två lägenheter blev vattenskadade. Rörfirman hävdar att de inte gjort något fel, utan hävdade att det var föreningens dåliga rör som var orsaken. Denna skada betalas glatt av ordföranden men nämns inget alls i årsredovisningen, trots att de utgör strax över 100 000 kr totalt.

Lika så lovade ordföranden bort två månadsavgifter till våra hyresgäster, även där en bra bit över 100 000 kr (närmare 200 000 kr). Han påstår att det berodde på att intresset var svalt för lokalerna. Ingenting nämns här heller i årsredovisningen eller revisionsberättelsen att det t.ex. varit svårt att hyra ut.

Uteplatsen som ni tidigare kanske läst i ett av mina inlägg är ju ytterligare ett genidrag han gjort... Där betalar nu föreningen stora summor i jurist och advokatkostnader just nu. Där person X fortfarande har den möblerad.

Min fråga är, trots att jag inte suttit med i dåvarande styrelse då vattenskadorna uppkom. Kan jag ta upp detta på stämman? Jag skulle ju vilja att en minoritetsrevisor går in och granskar alla dumheter eftersom föreningen nu fått en usel likviditet. Eller har jag tystnadsplikt/vårdplikt på detta? Det har ju till råga på allt passerat en stämma där dåvarande styrelse beviljades ansvarsfrihet.

Jag vill inget annat än att ordföranden avgår, har pratat med en utomstående jurist som är villig att eventuellt ta uppdraget som ordförande under en viss tid tills man fått upp rutin på hur saker och ting ska gå till i en förening.

Kan man skriva en motion om att man ska ta in en utomstående ordförande? I våra stadgar står det "att som styrelseledamot kan förutom medlem väljas även make till medlem och närstående som varaktigt sammanbor med medlemmen". Juristen som jag tänkte föreslå faller ju inte in under något av följande text i stadgarna.

Till årets stämma funderar jag på att inte bevilja ansvarsfrihet för juristkostnaderna som ordföranden förorsakat oss. Hade han inte lovat bort uteplatsen (ej förankrat i styrelsen) för en struntsumma i månaden, så hade styrelsen aldrig behövt anlita advokat/jurist i frågan. Är det rätt/fel?
Svara med citat