Visa ett inlägg
Gammal 2010-06-06, 04:57
Glappis Glappis är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard Tredje vattenskada i bostadsrätt p.g.a. samma klant. Hur bli av med honom?

Först lite bakgrundsinfo. Ärendet gäller min mor som inte mår så bra efter all skit som hennes granne orsakat dom senaste åren. Eller rättare sagt, hon har börjat fundera på att flytta, delvis p.g.a. att hon undrar vad nästa grej kommer att bli.

Miljonprogramsområde, flervåningshus. För ca. 7 år sen så bytte lgh. ovanför ägare till den nuvarande. Vid två tillfällen tidigare har dom ovanför orsakat vattenskador i morsans lägenhet. Ena gången så hade dom gett sig på att kakla i badrummet och tyckt att avloppet var ett bra ställe att spola ner fogmassa/fix eller vad det nu heter. Självklart blev det stopp med översvämning som resultat. Morsan fick vardagsrummet omtapetserat p.g.a. detta. Vid ett annat tillfälle så skulle dåren ge sig på att frosta av frysen men fattade tydligen inte att is blir till vatten. Han lät vattnet rinna ut på golvet återigen med våta väggar som resultat för morsan. Även denna gången fick hon omtapetserat.

En annan grej som han lyckats med att göra är att åka hemifrån under längre tid på vintern med balkongdörren (och ev. fönster) öppen vilket resulterade i att hela huset fick sänkt temperatur. Fastighetsskötaren som inte fick tag på honom eller någon annan som kunde öppna blev till slut tvungen att gå in med låssmed och stänga balkongdörren.

Tilläggas kan göras att det vid flertal tillfällen varit ett jäkla liv i lgh. nattetid när det varit ff. Jag är dock osäker på om detta finns dokumenterat hos föreningen.

I natt så var det först ett jävla liv och sen tyckte jag att det var något som lät konstigt. Går ut i hallen och möts av droppande från taket och blöta tapeter. Det var betydligt mindre vatten denna gången och tapeten verkar redan ha torkat, jag lyckades dock knäppa några bilder med mobilen medans väggen var våt och innan jag torkat upp pölen på golvet. Turligt nog är inte morsan hemma utan det är jag som är här och vattnar blommorna etc. Hon hade blivit helt förstörd.

Eftersom vårt förhållnde till idioten ovanför av förklarliga skäl inte är det bästa så blev jag riktigt förbannad och sprang upp och bankade på dörren. Hur som helst så efter mycket bankande så öppnade dom till slut och jag sa några väl valda ord. Då kommer sonen iförd handduk och uppträder mycket hotfullt. Jag skulle passa mig som kallade dom idioter mitt i natten och när dom faktiskt hade översvämning etc. och knuffade mig ett par meter bakåt i trapphuset. Jag lyckades dock lägga band på mig själv och gick tillbaka ner.

Som ni kanske förstår är det dags att bli av med den här jävla idioten. Ska man dra det till sin spets så tycker jag nog att man kan anse honom vara en säkerhetsrisk. Hur ska min mor (med hjälp av mig som är en paragrafryttare och jobbig jävel) gå vidare med detta? Det finns ju inga synliga bevis denna gången förutom mina halvtaskiga bilder av en tapet med fuktfläckar och en liten pöl på golvet.

Personligen fattar jag inte hur han kunnat få vara kvar efter tidigare grejer men jag vet att han vid ett tidigare möte mellan honom, morsan och någon lirare på lokala HSB-kontoret bl.a. gav som ursäkt att han inte visst att det var si och så i Sverige etc. Jag vill absolut inte göra detta till en rasfråga men jag misstänker att antingen han har gjort det (till en rasfråga d.v.s.) själv eller att syltmunkarna i styrelsen p.g.a. hans härkomst har behandlat honom "mildare" än brukligt.

Så ge mig gärna något handfast råd? Ska mamma bara ta kontakt med styrelsen och/eller lokala HSB-kontoret och påtala den senaste incidenten eller ska hon med tanke på ev. tidigare flathet från styrelsen beväpna sig med paragrafer och prejudikat. Eller har hon rätt att genom en fullmakt ge mig rätt att företräda henne? Jag kan nämligen när det finns anledning bli fruktansvärt envis och kusligt lik en fullfjädrad rättshaverist

/Glappis
Svara med citat